Blogposts

Blog

Geplaatst op dinsdag 14 november 2023 @ 16:32 door Travelboy , 303 keer bekeken


Het kabinetsbesluit om het aantal vluchten op Schiphol vanaf het zomerseizoen 2024 te laten krimpen naar 460.000 starts en landingen per jaar, wordt voorlopig ingetrokken. Luchtvaartminister Mark Harbers heeft dat dinsdag bekendgemaakt in een brief aan de Tweede Kamer. Het betekent dat Schiphol voorlopig weer maximaal 500.000 slots zal krijgen.

 

Het besluit is een tegenvaller voor de omwonenden van Schiphol en de milieugroepen, die hoopten dat de geluidsoverlast van de luchthaven de komende jaren zou afnemen. Ook de directie van Schiphol was voorstander van een krimp, omdat die de relatie met de omgeving zou verbeteren en tegelijkertijd de netwerkfunctie van Schiphol zou handhaven.

 

‘Met deze ontwikkeling trekken omwonenden aan het kortste eind en dat stelt Schiphol teleur’, stelt een woordvoerder. ‘Vermindering van het aantal vluchten is voor ons geen doel op zich, maar eindelijk was er duidelijkheid en zekerheid voor omwonenden.’ De noodzaak van een nachtsluiting wordt nog groter, stelt Schiphol. ‘Ook voor de andere maatregelen uit ons achtpuntenplan, zoals het verbod op privévluchten en het weren van de meest lawaaiige vliegtuigen.'

 

De luchtvaartmaatschappijen, KLM voorop, waren altijd fel tegen een krimp en zullen het besluit om voorlopig een streep door de krimp te zetten positief ontvangen. Ook het Amerikaanse ministerie van transport was kritisch op de plannen.

 

Rechtszaken


Er was vanuit de luchtvaartsector veel kritiek op het krimpbesluit van Harbers uit 2022 dat bekendstond als de experimenteerregeling. De luchtvaartmaatschappijen stelden dat beperking van het aantal vluchten hun verdienmodel zou aantasten en zagen een alternatief in schonere en stillere toestellen. KLM en andere maatschappijen voerden tal van rechtszaken tegen het krimpbesluit, maar het hof besloot uiteindelijk dat het kabinet de krimp naar 460.000 slots mocht doorzetten.

 

De afgelopen maanden nam de druk vanuit de Verenigde Staten sterk toe. De krimp zou ook gevolgen hebben voor grote Amerikaanse vliegmaatschappijen die van en naar Schiphol vliegen en voor nieuwkomers zoals Jet Blue. Zij zouden minder slots krijgen en vonden dit in strijd met de luchtvaartafspraken tussen Nederland en de Verenigde Staten. Minister Harbers voerde gisteren gesprekken met Brussel en met de Amerikaanse autoriteiten.

 

Geluidsoverlast


Het demissionaire kabinet meende tot vandaag dat de geluidsoverlast voor de omwonenden van de luchthaven moest worden verminderd. Als eerste stap zou het aantal vluchten worden beperkt van maximaal 500.000 tot 460.000 per jaar. De krimp zou begin april 2024 ingaan en de slotcoördinator had al een verdeling gemaakt.

 

In 2024 of later zou dan volgens minister Harbers nog een tweede stap worden gezet naar een beperking tot 452.500 vluchten. Of dat laatste voornemen overeind blijft, is nog onduidelijk. De Europese Commissie toetst momenteel of Nederland de juiste procedures heeft doorlopen voor die tweede stap. De uitkomst van die beoordeling kan nog maanden duren.


bron: www.fd.nl

 

lees ook:
Milieuorganisaties woest: uitstel krimp Schiphol is stuitend
 



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.