Blogposts
Blog
Geplaatst op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:37 door Travelboy , 345 keer bekeken
De Franse regering is van plan een investering van 100 miljoen euro in haar spoorwegsector te financieren door de belastingen op vliegtickets te verhogen. Dit volgt op een recent verbod op korteafstandsvluchten van minder dan 2,5 uur als onderdeel van inspanningen om treinreizen te promoten boven vliegreizen om milieuredenen.
Tijdens een toespraak op het radiostation RMC op 7 augustus bevestigde minister van Transport, Clément Beaune, dat de bestaande belastingen op vliegtickets in de begroting 2024 zouden worden "verzwaard". "In de begroting 2024 gaan we de reeds bestaande belasting op vliegtickets versterken", zei hij. "Het maakt het mogelijk om investeringen in het treinsysteem te financieren. Veel mensen vertellen ons dat ze geschokt zijn dat het vliegtuig vaak minder kost dan de trein. We moeten meer investeren in de spoorlijn", zei hij.
Frankrijk introduceerde op 1 juli 2006 voor het eerst wat de luchtvaartindustrie onder IATA heeft bestempeld als "discriminerende belastingen" op vliegtickets, met een "solidariteits"-tarief met de bijnaam "Chirac-belasting", zoals aanvankelijk in 2005 was voorgesteld door de Franse president Jacques Chirac om hulp aan ontwikkelingslanden te ondersteunen. In 2019 kondigde Frankrijk ook de invoering aan van een belasting op vluchten vanaf Franse luchthavens om het milieu te steunen. De "Eco-Tax" zou vanaf 2020 naar verwachting ongeveer 180 miljoen EUR opbrengen. De belastingen zijn in 2020 verhoogd. Ze variëren van EUR 1,5 voor vluchten binnen Frankrijk of de Europese Unie tot EUR 3 voor vluchten in economy class en EUR 18 voor business class-tickets buiten de EU.
Met betrekking tot een toekomstige Europese belasting op kerosine zei Beaune dat dit "voortschrijdend" was, maar unanimiteit van de EU-lidstaten vereiste. "Het zal eerlijker en noodzakelijker zijn vanuit milieuoogpunt", beloofde hij.
Volgens een analyse van Greenpeace in juli 2023 over Europa-brede ticketprijzen op vliegtuigen versus treinen, blijven lagere prijzen een van de belangrijkste redenen waarom mensen ervoor kiezen om te vliegen in plaats van met de trein te reizen. Op de meeste routes (79 van de 112) die tussen 25 april en 12 juli 2023 zijn geanalyseerd, waren vluchten goedkoper dan het spoor, terwijl treinreizen gemiddeld twee keer zo duur waren als vluchten. Daaruit bleek dat low-cost carriers 79% van alle geanalyseerde routes exploiteerden.
Het standpunt van IATA is dat luchtvaartmaatschappijen en passagiers niet mogen betalen voor de financiering van sociale programma's door staten. "Naast het feit dat dit fundamenteel verkeerd is, betekent het feit dat de luchtvaartindustrie meer belastingen moet absorberen, dat ze minder middelen zal hebben om in groei te investeren en financieel stabiel te blijven. Nu luchtvaartmaatschappijen het financieel moeilijk hebben, is het laatste wat nodig is om te worden getroffen door discriminerende belastingen die vliegreizen als een zonde behandelen, vergelijkbaar met alcohol en tabak. In sommige regio's maken belastingen nu tot 26% uit van de kosten van een ticket van 200 dollar. IATA is sterk tegen deze belastinginitiatieven", zegt de vereniging in een beleidsverklaring stelling.
Bron: www.ch-aviation.com
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.