Blogposts
Blog
Geplaatst op woensdag 15 februari 2023 @ 00:50 door Travelboy , 392 keer bekeken
JetBlue wil naar Amsterdam vliegen. Maar omdat het moeilijk was om slots te krijgen op Schiphol, nam de luchtvaartmaatschappij de ongebruikelijke stap om een ​​formele klacht in te dienen tegen de Nederlandse overheid. En nu wil het dat het Amerikaanse ministerie van Transport namens het bedrijf onderhandelt, of dat KLM slots afstaat om service mogelijk te maken.
JetBlue had eerst de verbeurd verklaarde van Aeroflot willen overnemen, In plaats van die slots toe te kennen, zegt JetBlue echter dat de Nederlandse regering ervoor heeft gekozen om de slots buiten gebruik te stellen.
Een tweede verzoek kwam toen JetBlue een partner vond van wie het slots kon verwerven. Opnieuw wezen de toezichthouders het verzoek van JetBlue echter af. In dit scenario eisten regelgevers dat JetBlue en de andere luchtvaartmaatschappij 'gezamenlijke operaties' aangaan, zoals een joint venture, om de overdracht goed te keuren. ANCL, de toezichthouder in kwestie, verklaarde dat een codeshare-overeenkomst voor de vlucht niet voldoende zou zijn om aan de vereisten voor gezamenlijke operaties te voldoen. JetBlue heeft ook toegang aangevraagd tot de slots die onlangs zijn vrijgekomen door de ineenstorting van Flybe. Dat verzoek, net als bij de anderen, werd afgewezen.
JetBlue somt zijn klacht op:
De Nederlandse regering voert een capaciteitsverminderingsplan uit dat geen mogelijkheid biedt voor een nieuwe toetreder zoals JetBlue om vanaf Schiphol te starten. Hoewel zowel de WASG als de EU-slotverordening bepalen dat 50% van de slotpool specifiek voor nieuwe toetreders moet worden gereserveerd, is dit een illusie wanneer, zoals hier, de slotcoördinator en de betrokken buitenlandse (NL) regering zich hebben verbonden tot een beleid om slots buiten gebruik te stellen die anders zouden worden teruggebracht naar de pool, terwijl tegelijkertijd het niveau van operaties op de luchthaven drastisch wordt verlaagd.
Waar de klacht ZEER interessant wordt, is de gezochte remedie:
Als de Nederlandse autoriteiten JetBlue niet de slots vwillen verlenen (zoals de slots die onlangs beschikbaar zijn gekomen doordat Aeroflot en FlyBe de service op de luchthaven hebben stopgezet) die JetBlue nodig heeft om toegang te krijgen tot Schiphol en de Amerikaans-Nederlandse markt te betreden, moet het ministerie van KLM verlangen dat zij dergelijke slots (ten minste twee slotparen) aan JetBlue beschikbaar stellen
In wezen merkt JetBlue op dat KLM partij is bij de trans-Atlantische joint venture Blue Skies, waaronder Delta Air Lines , Air France en Virgin Atlantic . Die groep controleert meer dan 60% van de slots op Schiphol en 85% van de non-stopmarkt tussen de VS en Nederland. Het belangrijkste is dat JetBlue stelt dat “het slotsysteem op Schiphol, inclusief de willekeurige interpretaties en beslissingen van ACNL, een barrière vormt voor nieuwe toetreding door JetBlue, waardoor de Blue Skies Alliance op oneerlijke wijze het monopoly heeft.
bron: https://paxex.aero
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.