Blogposts

Blog

Geplaatst op woensdag 11 januari 2023 @ 22:14 door Travelboy , 441 keer bekeken

Ryanair kwam naar Zaventem om Brussels Airlines pijn te doen, maar dat is niet gelukt. De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair sluit haar basis op Brussels Airport definitief. Het bedrijf had eerder al zijn toestellen voor het huidige winterseizoen in Zaventem weggehaald uit woede over de 'idiote vliegtaks'.

 

De lowcostmaatschappij Ryanair haalt definitief haar twee op Brussels Airport gestationeerde toestellen weg. De directie van Ryanair lichtte daarover woensdag de vakbonden in. Door de sluiting dreigen 59 mensen hun baan te verliezen. 'Ryanair kwam naar Zaventem om Brussels Airlines pijn te doen, maar dat is duidelijk niet gelukt', zegt Hans Elsen, de secretaris van de christelijke vakbond ACV Puls.


Ryanair haalde zijn twee vliegtuigen die op Zaventem gestationeerd waren begin september al weg voor de winterdienstregeling. Die beslissing was een gevolg van de 'stijgende kosten op Brussels Airport en de idiote en discriminerende ecotaks die de Belgische overheid in april heeft ingevoerd', zei CEO Michael O'Leary toen.

 

De klaagzang van de Ryanair-CEO viel echter op een koude steen bij Brussels Airport. 'O'Leary wist waaraan hij begon toen hij naar hier kwam', zei Arnaud Feist, de CEO van Brussels Airport, in september.


Ryanair heeft de voorbije twee jaar zijn vaste aanwezigheid op Brussels Airport al stelselmatig afgebouwd. Anderhalf jaar geleden had de maatschappij in Zaventem nog vier toestellen en ongeveer 150 werknemers.


Tarieven

 

Als verklaring voor de permanente sluiting verwijst de directie van Ryanair opnieuw naar het uitblijven van een akkoord over lagere tarieven met Brussels Airport. 'In tegenstelling tot veel andere Europese luchthavens, die hun prijzen lieten zakken om het luchtvaartverkeer te laten herstellen na de pandemie, heeft Brussels Airport ervoor gekozen zijn tarieven opnieuw met 11 procent op te trekken', klinkt het.

 

Brussels Airport heeft begin dit jaar de tarieven die luchtvaartmaatschappijen betalen per aankomende en vertrekkende vlucht opgetrokken als reactie op de inflatie en de stijgende loonkosten. Maar ook zonder die tariefverhoging betalen luchtvaartmaatschappijen op nationale luchthavens met een knooppuntfunctie, zoals Brussels Airport, hogere tarieven dan op regionale luchthavens.

 

Voor grote luchtvaartmaatschappijen die, zoals Ryanair, meer dan 200.000 passagiers per jaar vervoeren geldt in Charleroi een tarief van 1,31 euro per passagier. Dat is ruim 17 keer minder dan de 22,36 euro die op Brussels Airport per passagier wordt aangerekend. Tegen april verhoogt Brussels Airport die tarieven nog eens naar ongeveer 30 euro per passagier.

 

Door vanaf Charleroi in plaats van Zaventem te vertrekken bespaart Ryanair tot 6.000 euro per vlucht. Tegenover die lagere tarieven staat wel een lager serviceniveau. Passagiers moeten in Charleroi 1 euro betalen voor het gebruik van het toilet, op Brussels Airport is dat gratis.

 

Het schrappen van de in Zaventem gestationeerde vliegtuigen heeft weinig invloed op het aantal vluchten dat Ryanair het komende zomerseizoen vanaf Brussels Airport uitvoert. In vergelijking met vorige zomer zakt het aantal routes vanaf Zaventem van 16 naar 12.

 

Tegelijk krijgt Charleroi er deze zomer drie routes bij. Netto schrapt de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa daardoor slechts 1 van de 122 routes die ze vorig jaar van en naar ons land vloog. Brussels Airport verliest wel het onderhoud van de twee toestellen die Ryanair nog in Zaventem had.


In september verlengde Ryanair zijn contract met de luchthaven van Charleroi tot 2028. De Ierse maatschappij is met afstand de grootste klant van Brussels South en daarmee van levensbelang voor de lokale luchthaven. 'In tegenstelling tot in Charleroi kan Ryanair de luchthaven in Zaventem zijn wil niet opleggen', zegt ACV Puls-secretaris Elsen.

 


'Chantage'

 

Elsen beschuldigde Ryanair eerder al van chantage. 'Pas als we vliegtaksen, rechten voor passagiers en werknemers en de index afschaffen is de rijkste luchtvaartmaatschappij bereid terug te komen naar Brussel', zei hij.

 

Woensdag hekelde hij opnieuw de 'bizarre vorm van concurrentie tussen de luchthaven van Charleroi en Zaventem'. Volgens Elsen liggen de tarieven op Charleroi nu onrealistisch laag. 'Ryanair maakt van die goedkope tarieven op secundaire luchthavens handig gebruik om winst te maken.'

 

De vakbondsman zegt te hopen dat Ryanair de wet-Renault (die werkgevers een procedure oplegt bij een collectief ontslag) correct zal toepassen, zodat naar een alternatieve tewerkstelling gezocht kan worden. Dat kan bijvoorbeeld in Charleroi, waar Ryanair 15 vliegtuigen gestationeerd heeft.

 

Tijdens het lopende seizoen werden de in Zaventem overbodige werknemers in heel Europa ingezet. Dat leidde tot conflicten tussen de directie en de vakbonden, omdat het voor het cabinepersoneel betekende dat het een hele week in het buitenland zat in plaats van elke avond thuis te zijn.

 

De 59 werknemers die nu hun werk dreigen te verliezen, kunnen wellicht wel in Charleroi aan de slag. 'Maar omdat bij Ryanair de regel geldt dat je in een uur op de luchthaven moet kunnen zijn, zouden veel werknemers die nu in Zaventem werken moeten verhuizen', zegt Elsen.

 

bron: www.tijd.be

 



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.