Blogposts
Blog
Geplaatst op dinsdag 24 oktober 2023 @ 01:16 door Travelboy , 337 keer bekeken
easyJet heeft een vlootbrede software-upgrade afgerond, waarbij op alle vliegtuigen de Airbus Descent Profile Optimization (DPO) software is toegepast. DPO is een brandstofbesparend initiatief dat het Flight Management System (FMS) bijwerkt om consistent efficiëntere afdalingen mogelijk te maken.
Door gebruik te maken van DPO kan het vliegtuig langer in de kruisfase blijven, wat de CO2-uitstoot vermindert. Daarbij werkt Continuous Descent Approach (CDA) technologie samen met DPO om ruis te verminderen.
De nu toegepaste technologie zal easyJet naar eigen zeggen helpen om ‘op de korte termijn aanzienlijke en permanente CO2-uitstootreducties te realiseren’ door een meer geoptimaliseerde afdaling mogelijk te maken. De luchtvaartmaatschappij rekent op een jaarlijkse CO2-reductie van 86.000 ton.
Naast het besparen op brandstof en uiteindelijk het mogelijk maken van CO2-reductie, zal Descent Profile Optimization (DPO) als aanvulling op de Continuous Descent Approach (CDA) ook helpen bij het aanmerkelijk verminderen van geluidsoverlast.
Het vorig jaar aangekondigde retrofit programma ter waarde van meerdere miljoenen ponden is een integraal onderdeel van de routekaart van de luchtvaartmaatschappij om in 2050 een netto nul uitstoot te bereiken.
Foto’s: easyJet
bron: www.pilootenvliegtuig.nl
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.