Blogposts
Blog
Geplaatst op vrijdag 03 februari 2023 @ 23:43 door Travelboy , 419 keer bekeken
De afhandelbedrijven op Schiphol komen honderden medewerkers tekort. Schiphol vreest dat daardoor de komende maanden opnieuw minder vluchten kunnen worden uitgevoerd dan gepland. De directie van de luchthaven grijpt daarom in.
De luchthaven heeft de betrokken bedrijven een ultimatum gesteld. Het probleem moet binnen een paar weken worden opgelost. Anders zal het aantal toegestane vluchten opnieuw moeten krimpen in aanloop naar de drukke mei- en zomervakantie van 2023.
‘We hijsen de rode vlag’, zegt crisismanager Ruud Sondag van Schiphol Group vrijdag in een toelichting tegenover het FD. ‘We gaan interveniëren want het gaat niet goed. We hebben met iedereen gesproken over een oplossing van dit personeelstekort en niets helpt.’
Lening van €10 mln
Sondag heeft de afhandelbedrijven recent een aanbod gedaan om de afspraken uit de driejarige cao versneld uit te voeren. Dan krijgen de werknemers dit jaar al meer loon, waardoor de kans op vertrek naar elders zou afnemen. Maar de luchtvaartmaatschappijen en afhandelbedrijven werden het niet eens over wie moet opdraaien voor de extra loonkosten.
De luchthaven heeft tevens aangeboden een (achtergestelde) lening van €10 mln te geven om de verwachte extra loonkosten van €20 mln per jaar te dekken. Maar dat aanbod is door de sector terzijde geschoven.
Volgens Schiphol is er een patstelling ontstaan. De luchtvaartmaatschappijen willen niet meer betalen dan in meerjarige contracten is vastgelegd. De afhandelbedrijven zijn niet bereid meer loon te gaan betalen, omdat de marges in deze sector zeer krap zijn.
300 tot 500 tekort
Door lage lonen en matige arbeidsomstandigheden is er een structureel tekort van 300 tot 500 medewerkers. De vrees bestaat dat de komende maanden meer personeel zal vertrekken. ‘Het pakket arbeidsvoorwaarden voor deze mensen is gewoon niet aantrekkelijk genoeg’, zegt Sondag. ‘Een beveiliger op Schiphol verdient tegenwoordig zeventien euro per uur, een afhandelaar maar twaalf euro. Dat verschil is veel te groot.’
Schiphol heeft zelf berekend dat het optrekken van de lonen van afhandelaars geen grote kosten voor de consument met zich meebrengt. ‘Dat gaat de reiziger minder dan één euro per ticket kosten. Dat is toch goed te doen’, meent hij.
Meivakantie
Het ultimatum van Schiphol komt onverwacht. Twee weken geleden verklaarde de onderneming nog dat er weinig operationele problemen meer zijn. Het aantal vertrekkende passagiers zou de komende maanden stapsgewijs kunnen groeien van 45.000 per dag nu naar 70.000 gemiddeld in de meivakantie. Alleen op een vijftal piekdagen zou er moeten worden geschoven in de vluchtschema’s.
Vorig jaar leidden personeelsproblemen bij de beveiliging tot extreem lange wachtrijen en duizenden annuleringen. Dat wil Schiphol koste wat kost voorkomen. De problemen bij de beveiliging zijn deels verholpen. Er zijn 500 nieuwe medewerkers aangetrokken voor de controle van passagiers en handbagage en de uitstroom is beperkt. Schiphol heeft in totaal 800 nieuwe beveiligers nodig en denkt dat die mensen werven de komende maanden zal lukken.
Maar nu zijn er dus ook grote problemen bij de afhandeling. Afhandelaars zorgen ervoor dat de koffers uit het toestel naar de bagagekelder worden gebracht en daar op een transportband worden gezet. Sommige bedrijven doen ook werkzaamheden op de platforms en bij de vliegtuigen. Veel van het werk wordt gedaan door uitzendkrachten en oudere werknemers.
Nieuwe beperkingen
Eind volgende week neemt de directie van Schiphol een besluit of ze al of niet zal overgaan tot het opnieuw beperken van het aantal vliegtuigen op de luchthaven. Mogelijk wordt er dan opnieuw een maximum gesteld aan het aantal vertrekkende passagiers.
De bagageafhandeling is op Schiphol in handen van een zestal externe bedrijven zoals Swissport, Viggo en Menzies. Deze bedrijven werken met langjarige contracten voor luchtvaartmaatschappijen als Easyjet, Lufthansa en British Airways. Door de aanhoudend scherpe concurrentie zijn de marges laag en hebben de bedrijven weinig vet op de botten. KLM heeft een eigen bedrijf voor afhandeling, met een eigen cao en dat loopt goed, volgens Schiphol.
Schiphol heeft er alle belang bij dat er bij de afhandeling voldoende personeel beschikbaar is en dat die werknemers tevreden zijn over hun arbeidsvoorwaarden.
bron: fd.nl
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.