Blogposts

Blog

Geplaatst op dinsdag 02 mei 2023 @ 13:14 door Travelboy , 191 keer bekeken

Op 20 maart lanceerde Ryanair een petitie waarin de Europese Commissie wordt opgeroepen om Frankrijk te dwingen de overvluchten te beschermen tijdens de stakingen van de Franse luchtverkeersleiding (ATC). Op 28 april, iets meer dan vijf weken later, bevestigde de luchtvaartmaatschappij al dat de petitie meer dan 600.000 handtekeningen had van de mijlpaal van 1 miljoen die nodig is om deze bij de Commissie in te dienen.

 

Net als andere sectoren in het land voert het ATC een staking uit tegen de pensioenhervormingen van president Emmanuel Macron . De petitie van Ryanair vraagt ​​om overvluchten van de EU op te nemen in de Franse minimumdienstwetten, om de andere ATC's van Europa, onder toezicht van Eurocontrol, om vluchten boven Frankrijk te beheren tijdens Franse ATC-stakingen en om een ​​mandaat dat Franse ATC-vakbonden zich bezighouden met arbitrage in plaats van stakingen.

 

We naderen met rasse schreden de 1 miljoen handtekeningen die we nodig hebben om de Europese Commissie te dwingen actie te ondernemen om het overvliegen en de bewegingsvrijheid van EU-burgers te beschermen.

Ryanair-woordvoerder
 
In de eerste 4 maanden van 2023 waren er 50 dagen van Franse luchtverkeersleidingsstakingen, waarvan de 51e op 1 mei (10 keer meer dan in heel 2022), waardoor Ryanair gedwongen werd meer dan 3.700 vluchten te annuleren, wat neerkomt op meer dan 666.000 vluchten. passagiers hadden hun plannen op korte termijn beïnvloed.

 

“Franse luchtverkeersleidingsstakingen vormen het grootste risico voor de reisplannen van EU-burgers deze zomer en passagiers beginnen echt te begrijpen dat de Europese Commissie niets doet om dat risico te verkleinen en hun bewegingsvrijheid te beschermen. EU-burgers ondertekenen nu onze petitie om actie te eisen van de Europese Commissie om hen en de reisplannen van hun gezin deze zomer te beschermen. De interne markt van de EU voor vliegreizen mag niet herhaaldelijk worden verstoord door kleine Franse ATC-vakbonden omdat de Europese Commissie geen actie onderneemt. Het is tijd om overvluchten te beschermen tijdens Franse ATC-aanvallen, zoals Italië en Griekenland al doen. Als de Franse ATC-vakbonden erop aandringen te staken (wat hun goed recht is), annuleer dan Franse vluchten en bescherm overvluchten”, aldus een woordvoerder van Ryanair.

 

Alleen tussen 19 januari en 9 april werden in totaal 6.338 vluchten geannuleerd vanwege de ATC-stakingen, volgens gegevens die de Algemene Directie van de Burgerluchtvaart (DGAC) deelde met BFM Business. Hoewel de DGAC luchtvaartmaatschappijen had gevraagd om op verschillende luchthavens, waaronder Parijs-Orly, Roissy-Charles-de-Gaulle, Marseille, Bordeaux, Nantes en Toulouse preventief vluchten vroegtijdig te annuleren, werden de meeste annuleringen op het laatste moment gemaakt. “Wanneer de DGAC luchtvaartmaatschappijen vraagt ​​om hun vluchtschema te verminderen, hebben de luchtvaartmaatschappijen over het algemeen 24 uur de tijd om een ​​voorstel voor hun gewijzigde vluchtschema voor de betrokken dag(en) in te dienen”, legt de autoriteit uit.

 

Gedurende deze paar maanden doorkruisten 572.085 vluchten het Franse luchtruim en moesten worden gecoördineerd met ATC. De stakingen treffen niet alleen vluchten die vertrekken vanuit of landen in Frankrijk, maar ook vluchten die alleen door het Franse luchtruim vliegen. In maart maakte Ryanair bekend dat 80% van de vertraagde vluchten als gevolg van de stakingen overvluchten waren.

 

Aan de andere kant zorgen de Franse minimumserviceovereenkomsten ervoor dat 80% van de binnenlandse vluchten worden onderhouden, zelfs tijdens stakingen. Bijgevolg annuleerde Air France de afgelopen maanden slechts 30 tot 50 vluchten, voornamelijk op de luchthaven Parijs-Orly.

 

Ryanair startte de petitie als een Europees burgerinitiatief (ECI), een mechanisme dat in 2007 bij het Verdrag van Lissabon is ingesteld om burgers rechtstreeks te betrekken bij de ontwikkeling van EU-beleid. Een petitie kan door iedereen worden gestart en als het 1 miljoen ondertekenaars krijgt van burgers uit minstens 7 verschillende lidstaten, is de Commissie verplicht het voorstel serieus te overwegen. "Als de EU niet naar haar luchtvaartmaatschappijen luistert, luisteren ze misschien wel naar miljoenen Europese passagiers", zei Eddie Wilson van Ryanair bij de lancering van het ECI. Na de analyse stelt de Commissie al dan niet nieuwe regelgeving voor.

 

bron: https://traveltomorrow.com



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.