Blogposts

Blog

Geplaatst op maandag 07 december 2015 @ 20:10 door Travelboy , 1161 keer bekeken

Norwegian wil met de nieuwe generatie narrow-body’s een agressieve transatlantische uitbreiding opzetten.

 

De CEO van Norwegian, Bjørn Koss, zegt dit tegen Bloomberg en Flightglobal. Er zijn veel routes die nu met een overstap moeten worden gevlogen, maar die zouden ook direct kunnen. Het gaat dan om het verbinden van kleinere steden in Europa en de VS. Deze minder drukke routes kunnen met een klein toestel rendabel zijn, waar een wide-body dat niet is. Er zijn oneindige mogelijkheden voor een routestructuur, aldus Koss.

 

Een wide-body op relatief korte long-haul routes inzetten is vooral interessant als er ook veel vracht mee genomen moet worden. Norwegian richt zich hier niet op, dus een kleiner toestel is al snel interessant. Hoe zwaarder een toestel hoe minder ver deze vliegt. Vracht meenemen in een B737 en een flinke afstand willen overbruggen is niet mogelijk, dan zal een wide-body dienst moeten doen op de route. Maatschappijen als Air France-KLM willen vracht mee kunnen nemen en zullen dus niet snel met een B737 of A320 over de oceaan gaan vliegen.

 

De B737 MAX gaat volgens Boeing 1.075 km verder vliegen dan de huidige B737NG toestellen. Ruim 6.500km moet te halen zijn met de nieuwe variant. Dat maakt het bijvoorbeeld mogelijk van Boston naar Edinburgh of Oslo te vliegen. Zeker als de nieuwe toestellen met een ruimere stoelindeling worden uitgerust en dus wat lichter zijn is er veel mogelijk.

 

Norwegian kijkt ook naar vluchten naar het Caribisch gebied en West-China. Volgens Koss zijn er genoeg grote steden aan te vliegen vanuit Europa met de Max of A320neo. Momenteel zet de maatschappij nog de B787 op de long-haul in. In 2018 zullen er achttien B787’s in de vloot zijn.

 

Volgens Flightglobal heeft Norwegian al elf long-haul routes (4.500km of meer) die met een narrow-body worden uitgevoerd. Routes vanaf Cork zijn daarbij een voorbeeld. Veel andere maatschappijen zoals United (34 routes) en American (25 routes) gebruiken daar de B757 voor. Norwegian en ook Turkish zetten B737’s in. Norwegian lijkt met de nieuwe plannen goed naar Turkish Airlines gekeken te hebben. Deze maatschappij zet een vloot van narrow-body’s in op kleinere steden waar bijvoorbeeld concurrent Emirates niet op vliegt. De B737-900ER’s zijn uitgerust met 151 stoelen en geven de passagiers daardoor voor ruimte. Veel meer ruimte dan een opeen gepakte wide-body doet.

 

Norwegian heeft 100 A320neo’s en 100 B737 MAX’en besteld. Ze worden vanaf 2016 geleverd.



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.