Blogposts

Blog

Geplaatst op maandag 26 januari 2015 @ 18:41 door Travelboy , 698 keer bekeken

Air France-KLM onderdeel Transavia Nederland zet in op groei, en dan met name in het segment zakenreizigers en passagiers buiten Nederland.

 

Dat zegt algemeen directeur Mattijs ten Brink maandag op Schiphol bij de onthulling van het eerste vliegtuig in de nieuwe Transavia-beschildering.

 

\"We zullen bij Transavia Nederland binnen vijf jaar groeien naar 40 vliegtuigen, van 31 toestellen op dit moment, en het aantal passagiers verhogen naar 10 miljoen per jaar van 6,5 miljoen nu. Tegelijk willen we de omzet verhogen naar EUR1 miljard van circa EUR750 miljoen nu.\"

 

Transavia streeft ernaar in deze periode het aandeel zakelijke reizigers te verdubbelen van de huidige 10-11% en het aandeel van buitenlandse passagiers te verhogen naar 25%, van 17-18% nu. Dat moet ook wel, want het aandeel traditionele Nederlandse charterpassagiers bedraagt op dit moment nog 40% van alle passagiers en neemt gestaag verder af, legt Ten Brink uit. Maar Transavia zal het hybride business-model, met charterpassagiers en zelf verkochte stoelen in e e n vliegtuig vooralsnog handhaven, bevestigt hij desgevraagd.

 

Daarbij voert Transavia een nieuwe tariefstructuur in, met drie soorten tarieven, van een kaal basistarief voor alleen een stoel, tot een zakelijk tarief, waarbij ook extra service wordt geboden als meer beenruimte, gratis ruimbagage en een snelle in- en uitstapservice.

 

De Transavia-directeur stelt zich verder ten doel om de kosten, exclusief brandstofkosten, in drie jaar met 15% te verlagen, onder meer door productiviteitsverhoging van het personeel. \"We zijn druk met personeel en de vakbonden in overleg over drie nieuwe CAO´s voor cockpit-, cabine- en grondpersoneel. Vooralsnog voorzie ik geen gedwongen ontslagen\", zegt hij.

 

Het is niet de bedoeling dat vliegers bij Transavia in Nederland automatisch doorstromen naar de KLM, zoals vliegers bij Transavia Frankrijk kunnen doorstromen naar Air France.

 

Ten Brink wil de bestaande bezettingsgraad van 84% verder verhogen. \"Uiteindelijk moet onze operatie in 2017 weer winstgevend zijn\", voegt hij toe.

 

Transavia Nederland is nu gestart met de introductie van de nieuwe huisstijl, inclusief het interieur van de vliegtuigen en de uniformen van de cabinebemanning.

 

In de nieuwe interieuren ontbreekt de personal video, omdat Transavia merkt dat steeds meer passagiers er de voorkeur aan geven hun eigen tablets of smart phones te gebruiken. De maatschappij biedt hiervoor wel speciale applicaties en programma´s aan.

 

Transavia Frankrijk zal exact dezelfde metamorfose ondergaan en de totale vernieuwing van vliegtuig in- en exterieuren in Nederland en Frankrijk zal een kleine vier jaar in beslag nemen en gebeuren tijdens regulier vliegtuigonderhoud.

 

Ten Brink wil geen investeringsbedrag noemen, maar benadrukt dat de ombouw en vernieuwing kan worden geinvesteerd uit de reguliere operationele kasstroom.

 

Hij wil niet ingaan op de stand van zaken bij de voorgenomen start van Transavia Europa, met operationele stations buiten Nederland en Frankrijk. \"Het is vooral belangrijk dat we goed aan het personeel uitleggen dat die nieuwe operatie voor groei kan zorgen\", is het enige dat hij daarover kwijt wil.

 

bron: www.wallstreetweb.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.