Blogposts

Blog

Geplaatst op woensdag 16 september 2015 @ 19:29 door Travelboy , 606 keer bekeken

De grote stap naar luchthaven Schiphol van Ryanair komt er dan toch niét. Al weken meldden verschillende Nederlandse media dat de Ierse lagekostenmaatsschappij nog deze winter van start zou gaan met een groot aantal lijndiensten vanaf de luchthaven Amsterdam Schiphol.

 

De Ieren zouden er zelfs een basis openen, zo werd overal gesuggereerd. Maar die grote ‘invasie’ laat alvast minstens een jaar op zich wachten. En dat niettegenstaande Ryanair een groot aantal slots had aangevraagd voor Schiphol. Die zullen snel worden teruggegeven. Met uitzondering van diegene voor de nieuwe en voorlopig enige route tussen Schiphol en Dublin, een lijndienst die vanaf oktober vier keer per dag wordt uitgevoerd. Daar blijft het voor dit jaar bij.

 

Ambities heeft de Ierse lagekostenmaatschappij, die in Nederland momenteel wel al actief is op de luchthaven Eindhoven, genoeg maar een gebrek aan gunstige start- en landingstijden staat naar eigen zeggen een stevige groei in Amsterdam in de weg

 

. “Voorlopig planten we onze vlag en wachten we af'', zei topman Michael O'Leary vandaag op een persconferentie in Amsterdam. Vliegtuigen heeft Ryanair genoeg om meer te doen. “Het komende jaar krijg ik er vijftig geleverd. Daar zou ik er zo tien van op Schiphol willen inzetten'', zei O'Leary. Londen, Madrid, Barcelona en Milaan zijn slechts een aantal van de bestemmingen waar de topman ruimte ziet om het concurrenten als KLM, Transavia en easyJet met goedkope tickets flink lastig te maken.

 

Vooral in de ochtenduren zijn momenteel op Schiphol geen slots verkrijgbaar. Dat maakt het voor Ryanair voorlopig onmogelijk om de Amsterdamse luchthaven als thuisbasis voor vliegtuigen te gebruiken. “Ik moet om zeven uur 's morgens kunnen beginnen, niet pas aan het einde van de middag. Daar kan ik geen dienstregeling op baseren'', aldus O'Leary.

 

Om wel een basis te kunnen openen op Schiphol, heeft Ryanair volgens de topman ruimte nodig voor vijftig starts en vijftig landingen, verspreid over de dag. Dan kunnen vier à vijf toestellen op de luchthaven worden gestationeerd. Amsterdam heeft echter geen topprioriteit. “Weet je, het is ook weer niet het middelpunt van het universum'', zei O'Leary. “We moeten er zijn voor een compleet aanbod voor zakelijke reizigers. Maar er zijn zo nog vijftig plekken waar we groei vandaan kunnen halen.

 

'' O'Leary gaat er overigens vanuit dat de gewenste ruimte er komt. “Er zullen partijen wegvallen en KLM zal zijn aanbod aan korte vluchten noodgedwongen verkleinen.'' Daarbij herhaalde hij dat Ryanair wat hem betreft elders in Europa passagiers voor verre vluchten van KLM kan gaan ophalen. Het is volgens hem ‘onvermijdelijk’ dat de traditionele maatschappijen over zulke constructies gaan nadenken.

 

bron: www.travel-magazine.be

 

Interview met Ryanair baas O'Leary in de Telegraaf

www.telegraaf.nl/premium/dft/dftavond/24496573/___Ryanair_partner_KLM___.html?utm_source=t.co&utm_medium=referral&utm_campaign=twitter



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.