Blogposts

Blog

Geplaatst op woensdag 11 november 2015 @ 18:29 door Travelboy , 1052 keer bekeken

KLM verliest haar zeggenschap bij Transavia Frankrijk. Moedermaatschappij Air France-KLM krijgt de volledige controle over de budgetdochter. Dat schrijven minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem en staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur woensdag in antwoord op vragen van de Tweede Kamer.

 

Transavia Nederland, een volledige dochter van KLM, heeft op dit moment een belang van 40% in Transavia Frankrijk. Dat belang verschuift volgens Air France-KLM naar de reeds bestaande holdingmaatschappij Transavia Company, zo melden de bewindslieden. Deze holding zal naast Air France en KLM een derde pijler zijn onder de moedermaatschappij Air France-KLM. Transavia Nederland bevestigt het bericht.

 

Transavia Nederland

Over de status van Transavia Nederland wordt volgens Dijsselbloem en Dijksma nog onderhandeld. 'Wat betreft mogelijke wijzigingen in de governancestructuur van Transavia Nederland is nog geen uitsluitsel te geven, omdat wat deze luchtvaartmaatschappij betreft de gesprekken nog lopen. Er wordt volgens Air France-KLM momenteel gesproken over het overgaan van een minderheidsbelang van Transavia Nederland naar Transavia Company', zo stelt Dijsselbloem. De minister heeft namens de Staat een belang van 5,9% in KLM.

 

De overdracht van belangen naar Parijs ligt gevoelig in Nederland. Transavia is belangrijk voor KLM omdat het passagiers aanvoert voor het relatief lucratieve intercontinentale netwerk. Ook gebruikt KLM de budgetdochter om zich op Schiphol te beschermen tegen de opmars van concurrenten als EasyJet, die willen groeien op de Nederlandse markt.

 

Effect Schiphol

Volgens Dijsselbloem en Dijksma zal de overdracht van het belang in Transavia Frankrijk geen nadelige effecten hebben voor Schiphol, omdat Transavia Frankrijk geen vluchten uitvoert vanaf de Nederlandse luchthaven. 'Een mogelijke overdracht van Transavia France is vanuit het perspectief van publiek dan ook niet nadelig voor de netwerkkwaliteit op Schiphol.'

 

 Het Nederlandse kabinet heeft vorige week haar bezorgdheid geuit over de overdracht van zeggenschap over Transavia. De nieuwe staatssecretaris van luchtvaart Sharon Dijksma heeft maandag tijdens een kennismakingsbezoek aan de top van Air France-KLM haar zorgen geuit over een 'eventuele wijziging in de governance van Transavia Nederland en de verwevenheid met KLM'.

 

Netwerk

Dijsselbloem en Dijksma schrijven woensdag bovendien dat ze er belang aan hechten dat KLM haar operaties zelfstandig kan 'uitvoeren en optimaliseren', omdat het netwerk van het Nederlandse luchtvaartonderdeel belangrijk is voor de positie van Schiphol. 'Daar waar Transavia nodig is om dat netwerk te complementeren of die zelfstandige positie te behouden, moet hiermee bij de invulling van de plannen voor Transavia Nederland rekening worden gehouden', schrijven de bewindspersonen.

 

Air France-KLM wil Transavia, dat op dit moment alleen een Nederlandse en Franse tak kent, uitbouwen tot een Europese prijsvechter die kan concurreren met partijen als EasyJet en Vueling. Door Transavia Nederland en Transavia Frankrijk samen onder te brengen in een aparte holding hoopt de moedermaatschappij meer synergie tussen de twee Transavia-dochters te realiseren.

 

Volgens de directeur van Transavia Nederland, Mattijs ten Brink, is het 'nog veel te vroeg om te zeggen of en wanneer' Air France-KLM een belang zal nemen in de KLM-dochter. Ten Brink benadrukt dat het plan vooral gezien moet worden 'in het kader van de plannen om Transavia buiten de Nederlandse en Franse markt te laten groeien.'

 

Volgens de topman zal de wijziging in de governance in de praktijk weinig gevolgen hebben. 'Ook in de toekomst blijven we goed samenwerken met KLM om onze positie op Schiphol vast te houden. Ik denk dat de nieuwe plannen wat dat betreft niet heel veel uitmaken.'

 

bron: www.fd.nl

 



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.