Blogposts
Blog
Geplaatst op donderdag 20 augustus 2015 @ 21:49 door Travelboy , 1252 keer bekeken
Air France-KLM SA (AF.FR) is voornemens zijn groei in de Europese low cost markt via zijn bestaande Franse en Nederlandse budgetdochters te laten lopen, in een poging de concurrentie van low cost luchtvaartmaatschappijen te beteugelen, nadat een kostbare pilotenstaking vorig jaar de plannen om een Europese low cost dochter te lanceren deed ontsporen.
Om Europese groei mogelijk te maken, zal een nieuwe ronde aan investeringen voor de aanschaf van zo'n twintig vliegtuigen worden aangekondigd, wat bovenop de EUR1 miljard aan investeringen komt die vorig jaar werden aangekondigd, grotendeels gereserveerd voor de aanschaf van zeventien vliegtuigen, zegt de chief executive van de Nederlandse low cost luchtvaartmaatschappij, Matthijs ten Brink, donderdag in een interview met Dow Jones/The Wall Street Journal.
De Frans-Nederlandse luchtvaartgroep voelt sterk de noodzaak om voortgang te boeken met uitbreiding in het low cost segment door operationele stations buiten Frankrijk en Nederland te openen, aangezien sterkere Europese concurrenten blijven uitbreiden.
Europa's grootste luchtvaartmaatschappij naar passagiersvervoer heeft twee afzonderlijke low cost maatschappijen, Transavia Frankrijk en Transavia Nederland, en was aanvankelijk van plan een Europese variant te lanceren. Afgelopen jaar werd van die plannen afgezien door een pilotenstaking, die het concern EUR425 miljoen kostte.
Een jaar later is de noodzaak voor een nieuwe luchtvaartmaatschappij, die een versimpelde structuur en lagere kostenbasis mogelijk moest maken, verdwenen.
"Nu we een extra jaar hebben gekregen om ook een aantal dingen intern verder recht te trekken, is het niet nodig om een nieuwe partij te creeren", zegt Ten Brink, terwijl hij toevoegt: "Het argument om dat te doen was eigenlijk om geen last te hebben van de legacy die je nog in Nederland en deels in Frankrijk achter je aan draagt".
In de tussentijd bereikte Transavia in Nederland een overeenkomst voor een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst met piloten, bedoeld om de kosten te drukken, en heeft de luchtvaartmaatschappij aanzienlijke voortgang geboekt met het strak trekken van de organisatie, en het verbeteren van de IT-infrastructuur, door "tientallen miljoenen" te investeren.
Air France-KLM Chief Executive Alexandre de Juniac gaf bij de halfjaarresultaten aan voornemens te zijn de eerste operationele basis buiten de thuismarkten in de eerste helft van 2016 te openen, zonder verdere details te verschaffen, terwijl hij benadrukte dat pilotenvakbonden in Frankrijk hun bereidheid voor het aangaan van nieuwe onderhandelingen hadden geuit.
Een handtekening wordt nu verwacht te worden gezet in de komende weken door de Transavia executives, zegt de chief executive van Transavia Nederland, terwijl hij erop wijst dat een overeenkomst met de Franse vakbonden nog steeds eerst moet worden bereikt.
De expansie komt niet zonder risico voor de Transavia airlines, aangezien zij beide verliesgevend zijn en naar verwachting tegen 2017 zullen terugkeren naar winstgevendheid. Europa's grootste low-cost luchtvaartmaatschappijen, easyJet PLC (EZJ.LN) en Ryanair Holdings PLC (RYA.DB), slagen er momenteel wel in winsten te genereren uit de low cost luchtvaartbusiness.
"De groei die we toevoegen moet bijdragen aan onze winstgevendheid", zegt Ten Brink. De uitbreiding van operationele stations vereist een uitbreiding van de vloot. De eerder dit jaar aangekondigde opkoop van zeventien Boeing 737-800 vliegtuigen is bedoeld voor de groei in de thuismarkten. Nieuwe vliegtuigen kunnen aangeschaft worden bij Boeing co (BA) of bevriende luchtvaartmaatschappijen.
Air France-KLM ziet zich geconfronteerd met felle concurrentie van low cost carriers, die snel uitbreiden door geheel Europa. Het versterken van de eigen low cost activiteiten is e e n van de maatregelen die het bedrijf neemt om de concurrentie aan te pakken binnen Europa. Een sterk Europees netwerk kan gelijktijdig het verkeer stimuleren voor de lange afstandsvluchten van Air France-KLM, waarmee een antwoord kan worden gegeven op de concurrentie van luchtvaartmaatschappijen uit de Golfstaten op de lange afstandsvluchten.
De Frans-Nederlandse airline bevindt zich middenin een overhaul, in een poging kosten terug te dringen, aangezien de kostenbasis hoger is dan die van andere Europese luchtvaartmaatschappijen. Afgelopen juli rapporteerde Air France-KLM een verlies over het tweede kwartaal van EUR79 miljoen, waarmee het verlies groter uitviel dan in diezelfde periode een jaar eerder.
bron: www.beurs.nl
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.