Blogposts

Blog

Geplaatst op maandag 24 augustus 2015 @ 01:18 door Travelboy , 1197 keer bekeken

 Ditmaal is het de NOS dat met een leuk artikel kwam, hoewel andere media er ook over bericht hebben. Luchtvaartmaatschappijen zijn bijzonder weerbarstig in het betalen van compensatie bij vertragingen, hoewel ze daar wettelijk toe verplicht zijn. Budgetmaatschappijen spannen hierbij de kroon. Bij Ryanair moest zelfs 87% van de passagiers met juridische stappen komen alvorens er werd betaald.

 

De in het artikel genoemde bedragen liegen er echter niet om. Bedragen van €250 tot €600 worden genoemd. Dat lijkt niet zoveel te zijn en het overgrote deel van de vluchten is helemaal niet vertraagd en dan hoeft er niet te worden uitgekeerd. Voor een budgetmaatschappij zijn deze bedragen echter bijzonder fors!

 

Ik heb even de moeite genomen om de kosten voor een retourtje Eindhoven – Barcelona op te vragen in oktober. Dat kost zo’n 80 euro en dat vind ik nog aan de hoge kant. Ik heb met Ryanair voor een fractie van dat bedrag gevlogen. Indien Ryanair €600 per reiziger moet gaan vergoeden kost ze dat dus de omzet van zo’n tien vluchten. Let wel, de omzet, dus niet de winst. Ryanair kan niet van de wind leven maar uitsluitend van wat hun klanten binnenbrengen. Indien ze meer moeten gaan terugbetalen moet de ticketprijs omhoog. Het is ook duidelijk dat de budgetmaatschappijen veel meer dan reguliere maatschappijen te lijden hebben onder de wettelijke terugbetalingsregeling. Zou de lobby van hun concurrenten hier misschien achter zitten? Zij kunnen zich de terugbetalingen veel beter veroorloven.

 

Er is een eenvoudige oplossing voor deze problemen, te weten een verzekering. Een klant kan zelf bepalen bij het aanschaffen van een ticket of hij een verzekering tegen vertraging wil, als zijn reisverzekering dat niet al dekt. Dat kost geld, maar de keus ligt bij hem. Take it or leave it… De tickets kunnen dan goedkoop blijven voor iemand die het risico wil nemen een nachtje in de hoek van een luchthaven te bivakkeren terwijl veeleisender passagiers wel degelijk van een hotel verzekerd zijn. Een eenvoudige en doeltreffende oplossing. Ryanair zal er ongetwijfeld geen problemen mee hebben, immers de compensatie wordt door de reizigers zelf betaald via de premie.

 

De kosten van de compensatie worden nu wel zichtbaar doordat ze bij de ticketprijs opgeteld worden. Maar het is nu ook al de luchtreiziger die voor de compensatie moet betalen! Het zit nou alleen in de prijzen van alle vliegtickets.

 

Ryanair hoeft dan ook niet meer met stroperige rechtzaken te komen. Voorwaarde is wel dat mensen weer zelf kunnen kiezen en dat de wettelijke terugbetaling wordt afgeschaft. Hoe eerder hoe beter!

 

Opinie: Geschreven door Paul van Leeuwen en origineel verschenen op www.vrijspreker.nl

 



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.