Blogposts

Blog

Geplaatst op woensdag 14 januari 2015 @ 20:53 door Travelboy , 1497 keer bekeken

De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair onderhandelt met Schiphol over een ‘package-deal’ voor vluchten vanaf de nationale luchthaven en de nog aan te leggen luchthaven bij Lelystad. Dat verklaarde commercieel directeur Kenny Jacobs woensdag in Eindhoven, waar Ryanair de zomerdienstregeling van dit jaar bekendmaakte.

 

In oktober vorig jaar gaf Ryanair in het FD aan dat het interesse heeft om vanaf Schiphol te vliegen. Op zijn vroegst gaat dit in 2016 gebeuren, aldus Jacobs woensdag. Hoeveel routes straks vanaf Lelystad door Ryanair gevlogen worden, is nog niet duidelijk.

 

Zakelijke passagiers

Omdat Ryanair zijn strategie heeft verlegd naar de zakelijke passagiers, vliegt de Ierse prijsvechter tegenwoordig ook van grotere luchthavens. Voorwaarde is wel dat Ryanair slots krijgt op Schiphol, die het mogelijk maakt om een aantal rotaties van en naar Schiphol op een dag te doen. In de ochtend zit de nationale luchthaven krap in de capaciteit. De Ierse luchtvaartmaatschappij verwacht uiteindelijk op Schiphol te starten met één vliegtuig.

 

Daarbij moet er nog iets aan de tarieven gebeuren, aldus Jacobs. ‘De tariefsverlaging van 7% helpt een beetje maar is niet genoeg’. Op dit moment is het landingstarief voor een passagier die Schiphol als begin- of eindbestemming heeft € 28. De Ryanair-directeur wil niet zeggen wat acceptabel. ‘Dat is onderdeel van de onderhandelingen, ook als we naast Schiphol naar Lelystad zullen gaan.’ Daar ligt het landingstarief naar verwachting rond de € 15.

 

'Grotere vloot'

‘Nieuwe vliegvelden zijn altijd interessant voor ons, ook omdat wij straks een grotere vloot hebben’, zegt de commercieel directeur. De Ierse luchtvaartmaatschappij heeft momenteel een kleine tweehonderd vliegtuigen in bestelling. Op dit moment heeft Ryanair een marktaandeel van 4% in Nederland, waardoor de Ieren nog ruimte zien voor groei in Nederland.

 

‘We zijn in gesprek met Schiphol. Het kan zijn dat we in de toekomst vluchten met meer een zakelijk karakter zullen doen vanaf Schiphol en vrijetijdsbestemmingen vanaf Lelystad. Daarnaast kan Lelystad ook interessant zijn voor passagiers die goedkoop naar Amsterdam willen’, aldus Jacobs. ‘Wij vliegen op een aantal bestemmingen, waarmee Schiphol nog niet verbonden is. Dat is gunstig voor Schiphol, omdat het bestemmingennetwerk verder wordt uitgebreid’. Jacobs zegt dat dit vooral betrekking heeft op een aantal bestemmingen in Oost-Europa en Italië.

 

Commerciële burgerluchtvaart

De omstreden luchthaven bij Lelystad moet in de komende jaren klaargemaakt worden voor de commerciële burgerluchtvaart. Aanvankelijk was het de bedoeling dat eigenaar Schiphol vakantieverkeer zou uitplaatsen naar Lelystad, maar dit is niet af te dwingen in de praktijk. Tot nu heeft slechts een handjevol luchtvaartmaatschappijen gesteld dat ze mogelijk interesse heeft. Dat zijn onder meer de prijsvechter Transavia van KLM en Corendon.

 

Schiphol blijft volhouden dat er straks voldoende interesse is voor de luchthaven, terwijl de politiek bang is voor een ‘spookluchthaven’. Vorige week is Schiphol gestart met de aanbestedingsprocedure voor Lelystad, waar in 2018 de eerste vliegtuigen moeten stijgen en landen.

 

bron: www.fd.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.