Blogposts

Blog

Geplaatst op dinsdag 17 maart 2015 @ 00:37 door Travelboy , 561 keer bekeken

Vueling Airlines wordt Europa’s eerste low-cost luchtvaartmaatschappij dat één van zijn vliegtuigen inricht met een Eutelsat KA-SAT satelliet. Deze satelliet behoort tot de nieuwe generatie van high throughput satellites (HTS), het enige type satelliet in Europa dat in staat is om 20Mbps tijdens de vlucht aan te leveren, mede omdat er gebruik wordt gemaakt van tien grondstations.

 

Sind een jaar werken Telefónica en Vueling samen om Wifi aan boord mogelijk te maken. Het eerste toestel in rij is de A320  geregistreerd als EC-LZN. Vanaf heden herkenbaar aan de bult op de rug van het toestel, waarin de satelliet zit verwerkt.

 

De revolutionaire satellieten maken gebruik van zogenaamde frequency re-use & spot beam-technologieën; die hen in staat stellen om frequenties te hergebruiken via meerdere duidelijke gefocuste stralen, vergelijkbaar met een mobiel telefoonnetwerk. Dit systeem maakt het mogelijk om de bandbreedtecapaciteit te verhogen tot 70 maal de capaciteit van conventionele communicatiesatellieten.

 

De installatie van het systeem neemt enkele dagen in beslag en begint met het verwijderen van de interne cabinepanelen boven het gangpad. Vervolgens kan gestart worden met de installatie van drie draadloze toegangspunten, (voorin, achterin en in het midden van het toestel), zodat elke passagier een maximaal bereik heeft. Er worden ook een draadloze ethernetbrug (WEB – Wireless Ethernet Bridge), een draadloze data-eenheid (WDU – Wireless Data Unit) en de stroomantennetoestel (APSU – Antenna Power Serving Unit) geïnstalleerd.

 

Tot slot wordt op het bovenste deel van de romp de Ka-band antenne aangebracht, die mechanisch kan worden georiënteerd om tijden de vlucht de satelliet te lokaliseren en verbinding te maken. De antenne vangt het signaal op en levert data aan passagiers en terug. De antenne zelf wordt beschermd door een kleine koepel, die ervoor zorgt dat de aerodynamische eigenschappen van het vliegtuig gewaarborgd blijven. Doordat deze koepel op de romp bevestigd wordt neemt de drag van het toestel toe, wat zich vertaald in een verhoogd brandstofverbruik van net geen 1%.

 

Het systeem schakelt zichzelf automatisch in nadat een hoogte is bereikt van 10.000 feet, eenmaal onder deze hoogte zet de satelliet zich opnieuw uit. Het cabinepersoneel heeft de mogelijkheid om het systeem te resetten door middel van een knop in de galley, mochten er zich tijdens de vlucht problemen voordoen. De piloot kan het systeem ten alle tijde in- en uitschakelen via een extra switch op het overhead panel, ook zijn er een aantal bijkomende circuit breakers in de cockpit voorzien.

 

Vueling wil voorlopig nog niets kwijt over de exacte kostprijs voor één sessie WiFi tijdens de vlucht, vast staat dat er gewerkt zal worden met een voucher systeem dat aan boord verkocht zal worden. Ook de datum van lancering is nog afhankelijk van het afronden van interne testen en de diverse certificeringen, Vueling hoopt en verwacht alleszins snel te kunnen starten

 

Bron: www.flightlevel.be

 



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.