Blogposts

Blog

Geplaatst op zaterdag 05 september 2015 @ 00:46 door Travelboy , 544 keer bekeken

De Franse krant Les Echos meldt donderdag dat Air France-KLM overweegt een budgetmaatschappij op te richten voor lange vluchten.

 

Air France zou hiervoor de Boeing 787’s willen gebruiken die in bestelling staan en vanaf 2016 geleverd worden. In 2017 volgen er dan nog vier, oorspronkelijk zou de eerste nog dit jaar komen, maar dat is door AF uitgesteld. De B787’s verbruiken tot 20% minder brandstof. Door er een nieuwe maatschappij van te maken kan ook op personeelskosten worden bespaard. Binnen het bedrijf is dit al gebruikelijk: een Transavia piloot verdient minder dan een KLM of Air France piloot.

 

De overgang van Air France naar de nieuwe dochter zou op vrijwillige basis gaan, net zoals nu voor Transavia France is afgesproken. Vorig jaar staken de piloten een stokje voor lagere lonen bij Transavia. Nu krijgt een overgestapte piloot zijn Air France salaris bij Transavia.

 

De nieuwe dochter zou vooral vakantievluchten moeten gaan vliegen.

CAO

Air France en de pilotenvakbonden zijn in een bittere strijd verwikkeld om kosten te besparen voor de al jaren verlieslijdende maatschappij. De piloten willen niet akkoord gaan met de laatste onderdelen van het vorige reorganisatieplan. Air France dreigt nu de long-haul in te gaan krimpen en jaren lang geen nieuwe piloten aan te nemen. Een optie is om oude toestellen uit te faseren en de vervangende B787’s dus bij een mogelijke nieuwe dochter inbrengen. Zo krimpt Air France dus.

 

Bronnen zeggen tegen Reuters dat er inderdaad gekeken wordt naar een dergelijke dochter, maar dat er maar weinig routes zijn waar dit interessant voor is. De grootste winst zit in lagere personeelskosten.

 

Long-haul low-cost

Andere maatschappijen richten ook dergelijke maatschappijen op om de kosten te drukken. Voorbeelden zijn Lufthansa met Eurowings, Singapore Airlines met Scoot en Qantas met Jetstar. Het is vooralsnog pionieren op de long-haul low-cost. AirAsia krijgt het met AirAsia X vooralsnog niet voor elkaar. Het lijkt dat de sleutel in de nieuwe generatie zuinige vliegtuigen zit. Norwegian doet het goed met de B787. Scoort is deze week volledig op B787’s overgestapt. AirAsia heeft de A330ceo’s afgezegd en wacht op A330neo’s.

 

bron: www.upinthesky.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.