Blogposts
Blog
Geplaatst op woensdag 17 juni 2015 @ 18:31 door Travelboy , 857 keer bekeken
De vijf grootste Europese luchtvaartmaatschappijen beginnen een nieuwe lobbyclub om hun belangen beter te kunnen verdedigen in Brussel. Dat hebben de ceo's van Air France-KLM, Lufthansa en British Airways/Iberia (IAG) en budgetmaatschappijen Ryanair en EasyJet woensdag aangekondigd op een gezamenlijke persconferentie. Het is voor het eerst dat de vijf concurrenten de handen ineen slaan.
De luchtvaartmaatschappijen dringen onder meer aan op lagere luchthavenbelasting bij Europese luchthavens en verdere ontwikkeling van één Europees luchtruim (SES, Single European Sky). Ook willen ze nieuwe regelgeving voor de arbeidsonderhandelingen met luchtverkeersleiders, mogelijk in de vorm van bindende arbitrage. Zo moet het aantal stakingen door luchtverkeersleiders worden verminderd.
Nieuwe luchtvaartstrategie
De Europese Commissie werkt momenteel aan een nieuwe luchtvaartstrategie, die de concurrentiepositie van de Europese luchtvaart moet verbeteren. Europees commissaris Violeta Bulc van Transport presenteert eind dit jaar haar nieuwe beleid. De ceo's willen dat Brussel meer doet om de luchtvaartmaatschappijen op weg te helpen. 'De Europese luchtvaartsector moet weer een sterke sector worden, zoals hij altijd was', zei de ceo van Lufthansa, Carsten Spohr.
De Europese luchtvaartsector werd tot nu toe gekenmerkt door verdeeldheid. De lobbyorganisatie van Europese luchtvaartmaatschappijen, de Association of European Airlines (AEA), werd eerder dit jaar opgeschud door het vertrek van de Duitse luchtvaartmaatschappij Airberlin. Eerder had ook al de International Airline Group (IAG), eigenaar van British Airways, Iberia en prijsvechter Vueling, de organisatie verlaten.
Verdeeldheid
Verschillen van mening zullen blijven bestaan, zo benadrukte Alexandre de Juniac, ceo van Air France-KLM woensdag tijdens de persconferentie. Zo is er nog steeds verdeeldheid over de opkomst van luchtvaartmaatschappijen uit de Perzische Golf. Volgens Air France-KLM en Lufthansa bedrijven Golfcarriers als Etihad Airlines, Qatar Airways en Emirates oneerlijke concurrentie doordat ze profiteren van miljarden aan staatssteun. Ze willen daarom dat Brussel maatregelen neemt tegen deze Gulfcarriers.
Willie Walsh, topman van IAG, zegt juist dat hij geen problemen heeft met de groei van de luchtvaartmaatschappijen uit de Golf, die hij bewondert. Eerder dit jaar werd Qatar Airways met een belang van 10% de grootste aandeelhouder van IAG.
Bron: www.ed.nl
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.