Blogposts

Blog

Geplaatst op dinsdag 14 april 2015 @ 01:25 door Travelboy , 1033 keer bekeken

Airlines proppen steeds meer stoelen in hun economy class. Dat blijkt deze week op de Aircraft Interiors Expo in Hamburg, de grootste beurs voor noviteiten in de vliegtuigcabine.

 

Niet alleen op budgetvluchten worden extra rijen in de goedkoopste klasse geïnstalleerd om basistarieven verder te verlagen, ook netwerkcarriers moeten mee in die moordende prijzenslag. Op verre vluchten krijgen veel toestellen als de A380 en B777 een stoel extra op elke rij in economy.

 

De ‘pitch’, de afstand tussen twee rugleuningen, is door de jaren heen 20 centimeter kleiner geworden en het zitvlak is naar 40 centimeter geslonken op vluchten van prijsvechters. Airbus en Boeing krijgen opdracht om die efficiëntere bezetting te ‘regelen’.

 

Het ongemak wordt deels gecompenseerd met dunnere, lichtgewicht stoelen, die nog eens extra kosten besparen, slimme inkepingen voor knieën en klaptafeltjes en hightech entertainmentsystemen met films, games en wifi, is te zien op de beurs.

 

In Hamburg zullen ook visuele en lichteffecten worden getoond, “in feite optisch bedrog om passagiers de illusie van ruimte te geven. In werkelijkheid zitten ze zowel in de lengte als in de breedte alsmaar krapper en dichter op elkaar”, waarschuwen belangenorganisaties van luchtreizigers.

 

Maatschappijen rechtvaardigen dit door de wens van passagiers om zo voordelig mogelijk van A naar B te vliegen. ”Wie meer ruimte wil, kan bijbetalen voor comfortzones, voor stoelen aan het gangpad, voorin of bij nooduitgangen.”

 

Volgens luchtvaartanalisten is er ook noodzaak om  opstoppingen op vliegvelden en files in de lucht een halt toe te roepen. ”Het aantal reizigers groeit wereldwijd 5 à 6% per jaar. Maar de capaciteit voor starts en landingen wordt schaarser.”

 

In dubbeldekker A380 zitten op sommige routes van Emirates al meer dan 600 stoelen. Zonder business class kan dat oplopen naar rond 700 in een 3-5-3 configuratie. Zelfs de A330 krijgt op de langere afstand negen in plaats van acht stoelen per rij.

 

Op Europese vluchten gaat het in nieuwe toestellen als de Boeing 737MAX en Airbus A320NEO, die vanaf volgend jaar op de markt komen, naar 220 tot 240 zitplaatsen in de ‘high density’ uitvoering. Ryanair heeft uitgerekend dat dit per vliegtuig zo een miljoen euro per jaar kan schelen.

 

Bron: www.travelpro.nl

 


 



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.