Blogposts

Blog

Geplaatst op maandag 07 december 2015 @ 01:03 door Travelboy , 647 keer bekeken

Het IJslandse WOW Air is op zoek naar een nieuw hub voor haar langeafstandsvluchten. Dat zei oprichter en ceo Skúli Mogensen op de Future of Air Transport-conferentie in Londen deze week. De luchthaven van Keflavik, waar de maatschappij haar thuisbasis heeft, is te klein geworden. 

 

Via IJsland vliegt lagekostenmaatschappij WOW Air vanuit verschillende steden in West-Europa naar de Verenigde Staten (recent kondigde het nog vluchten naar Boston aan, red.) met Airbus A320’s en de grotere A321’s. Een paar weken geleden maakte het nog haar plannen bekend om ook met Airbus A330-300’s naar de westkust van de V.S. te vliegen. Daarvoor plant WOW Air de komende jaren een serieuze vlootuitbreiding.

 

Het probleem ligt echter bij de luchthaven. “Keflavik Airport wordt een beperkende factor,” klonk het in Londen. “De luchthaven plant een aanzienlijke capaciteitsverhoging, maar die zal er niet voor 2020 komen en ik verwacht zelfs dat het tot 2021 of 2022 zal duren vooraleer we er gebruik van zullen kunnen maken,” zei Mogensen. “Daarom zijn we op zoek naar een locatie voor een nieuwe hub”. Een specifiek land werd niet genoemd maar het moest een “technologisch hoogstaande” locatie worden.

 

WOW Air is van plan om IJsland te gebruiken als aansluitpunt voor trans-Atlantische passagiers. De locatie is minder vreemd dan veel mensen denken, zegt Mogensen. Zo vertelde hij op de conferentie dat het IJslandse Loftleider veertig jaar geleden veertien procent van de trans-Atlantische markt in handen had. Het gebruikte een hub in Keflavik om passagiers van haar Europese hub in Luxemburg naar de Verenigde Staten te vliegen.

 

De lagekostenmaatschappij gebruikt een gelijkaardige strategie als die van het “grote” Icelandair, de nationale luchtvaartmaatschappij. “Icelandair heeft op vele vlakken goed werk geleverd, maar het is geen low cost carrier,” zei Mogensen. Legacy carriers hebben meestal een winstmarge van minder dan vijf procent, maar de goede lagekostenmaatschappijen hebben de voorbije vijftien jaar een winstmarge van vijftien procent of meer gehaald.

 

Volgens de ambitieuze Mogensen worden 98 procent van alle trans-Atlantische uitgevoerd door de traditionele maatschappijen, waardoor er nog veel ruimte is voor lagekostenmaatschappijen om uit te breiden op die markt. De concurrentie van LCC’s doen die markt veelal groeien en nemen meestal geen passagiers af van de traditionele maatschappijen. WOW Air haalt 22 procent van haar omzet uit ancillary revenues, waardoor het de basisprijs van haar tickets lager kan houden.

 

bron: www.flightlevel.be



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.