Blogposts

Blog

Geplaatst op woensdag 02 december 2015 @ 22:59 door Travelboy , 1162 keer bekeken

Transavia wil de komende jaren meer bases openen in Europa. Dit zegt commercieel directeur Roy Scheerder in een gesprek met Zakenreis naar aanleiding van de bekendmaking dat er in maart 2016 een basis op de luchthaven van München komt.

 

Waarom München?
“We hebben marktonderzoek gedaan in Beieren en daaruit bleek dat er duidelijk vraag was naar een low-cost product in die regio. Bovendien is er op München Airport nog geen basis van een prijsvechter, dus zijn wij meteen de grootste low-cost carrier daar. Onze enige twee grote concurrenten zijn straks Lufthansa en Airberlin, maar die bedienen een iets ander marktsegment.”

 

U heeft bekendgemaakt dat de operatie in München plaatsvindt onder de vlag van Transavia Nederland, maar met hoofdzakelijk Duits personeel. Welke CAO’s zijn er dan van toepassing?
“We maken gebruik van de lokale arbeidsomstandigheden. De vakbonden bij Transavia Nederland hebben daar ook mee ingestemd. In de praktijk zal er niet zoveel verschil zijn, al liggen de kosten van levensonderhoud in Duitsland iets lager dan in Nederland.”

 

Eén basis voor Transavia buiten Nederland en Frankrijk – volgen er meer?
“In 2016 blijft het bij deze ene basis, maar verdere uitbreiding is wel de bedoeling, vanaf 2017. We kijken naar nieuwe bases in Duitsland, maar ook in zuidelijke landen, met name Italië, Spanje en Portugal.”

 

Het buitenlands avontuur van Transavia in Denemarken, van 2009 tot 2011 mislukte, hoe weet u zeker dat Transavia nu wel zal slagen?
“De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik dat natuurlijk niet zeker weet. Maar we zijn dit keer wel veel beter voorbereid. In Kopenhagen zagen we destijds een gat in de markt, maar de voorbereiding was veel te kort. We zijn weer vijf jaar verder en weten dit keer heel goed wat we doen.”

 

Is de basis in München ook een poging om Transavia Europe nieuw leven in te blazen – dit project mislukte vorig jaar door tegenwerking van de bonden bij Air France.
“Nee, vorig jaar wilden we met een hele nieuwe AOC (Air Operator Certificate, red.) beginnen en eigen voorwaarden. Wat we nu doen is Transavia Nederland dat de grens oversteekt.”

 

Er is nog een tak, Transavia France, hoe wordt er daar tegen buitenlandse bases aangekeken?
“Wat we graag willen is dat er in de toekomst ook bases komen die door Transavia France worden aangestuurd. Maar de bonden bij Transavia France en Air France zijn het daar op dit moment niet mee eens. We zullen de onderhandelingen moeten afwachten.”

 

Ex-topman Bram Gräber zou in 2014 Transavia Europe gaan leiden. Is hij straks ook de man die de buitenlandse bases van Transavia gaat aansturen?
“Nee, zoals de plannen er nu voorstaan wordt alles vanuit Amsterdam aangestuurd door Transavia Nederland en komt er geen verandering in de leiding.”

 

Welke voordelen biedt de nieuwe Duitse basis de zakenreiziger?
“München is een belangrijke vestigingsplaats van industrie en financiële instellingen. Daarom verbinden wij Eindhoven, in Nederland een stad die veel zakelijk verkeer genereert, met München. Verder openen we een lijn van München naar Brussel (Zaventem, red.). Het is voor het eerst dat we op Brussel zullen vliegen

 

bron: www.zakenreis.nl



Reacties

  • Travelboy
    maandag 7 december 2015, 01:01

    Ze starten al een route op Eindhoven. Route op Groningen lijkt mij niet rendabel. Maar wie weet komt het er toch van?

  • karel-tgooi
    donderdag 3 december 2015, 23:17

    Vanaf een basis als München lijkt het mij ook aantrekkelijk toeristen naar Nederland te brengen, immers de Duitsers zijn verzot op de zee en het strand. Dan niet alleen vliegen op de randstad, maar ook Groningen er in betrekken met de waddeneilanden!

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.