Blogposts

Blog

Geplaatst op donderdag 23 juli 2015 @ 23:29 door Travelboy , 1014 keer bekeken

Turkish Airlines wil met haar prijsvechter AnadoluJet de Duitse binnenlandse markt op en verhoogt daarmee de druk op Lufthansa, partner in Star Alliance. Dit bevestigen kringen rond Turkish tegen Zakenreis, in São Paulo, waar de leden van Star bijeen zijn om het jongste lid, Avianca Brazil, in te wijden.

 

Mogelijk gaat Turkish Airlines hetzelfde doen in Frankrijk en Groot-Brittannië. Topman Temel Kotil van Turkish was niet naar Brazilië gekomen en zijn evenknie van Lufthansa, Carsten Spohr ook niet. Maar vertegenwoordigers van Turkish maakten duidelijk dat de maatschappij aan de Bosporus nog lang niet klaar is met haar plannen een veel groter marktaandeel te veroveren in Europa.

 

AnadoluJet werd in 2008 opgericht, als volle dochter van Turkish Airlines. De carrier heeft een vloot van ruim 30 toestellen, hoofdzakelijk Boeing 737’s. AnadoluJet vliegt nu op veel binnenlandse routes in Turkije, maar heeft ook internationale bestemmingen, waaronder Amsterdam.

 

De plannen voor Duitsland komen Lufthansa slecht uit. De Duitse maatschappij is juist bezig de twee prijsvechters die het zelf in huis heeft: Germanwings en Eurowings te integreren tot één onder de naam Eurowings, die de concurrentie zou moeten aangaan met de grote prijsvechters in Europa: Ryanair en easyJet. Een nieuwe kaper op de kust kan Lufthansa niet goed gebruiken.

 

Datzelfde zou gelden voor Air France, mochten de Turken zich ook op de Franse binnenlandse markt gaan roeren. Air France heeft Transavia France, een dochter die het verder wil uitbouwen tot prijsvechter.

 

De expansiedrift van Turkish bevestigt ook dat deze maatschappij een minstens even grote bedreiging vormt voor de Europese legacy carriers als de maatschappijen uit de Golf: Emirates, Etihad en Qatar Airways. En terwijl de laatste drie van sommige concurrenten, waaronder Air France-KLM, het verwijt krijgen te bestaan bij de gratie van staatssubsidies, kan dat van Turkish Airlines niet worden gezegd.

 

De staat heeft nog steeds een belang van 49 procent in Turkish, de rest van de aandelen is aan de beurs genoteerd. En Turkish maakte op eigen kracht sinds 2002 onafgebroken winst. In deze periode nam het aantal passagiers exponentieel toe van 10 miljoen (2003) naar 54,7 miljoen vorig jaar. Bij Turkish valt ook de hoge arbeidsproductiviteit op: per werknemer vervoert de maatschappij nu 2.177 passagiers. Ter vergelijking: bij Lufthansa zijn dit minder de helft, 891 passagiers per employee. En dat terwijl de personeelskosten bij Turkish aanzienlijk lager liggen: 11 procent van de totale uitgaven tegenover 24 procent bij Lufthansa.

 

En de Turken hebben nog meer in petto. Bij de thuisbasis Istanbul wordt hard gewerkt aan een nieuwe luchthaven die niet alleen de bestaande zal vervangen – geplande opening in 2018 – maar ook meteen de grootste airport ter wereld moet worden, met een capaciteit oplopend tot 150 miljoen passagiers per jaar.

 

bron: www.zakenreis.nl


 



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.