Blogposts
Blog
Geplaatst op vrijdag 18 september 2015 @ 02:06 door Travelboy , 1205 keer bekeken
Als je vlucht vertraging oploopt door onvoorziene technische problemen moeten luchtvaartmaatschappijen de passagiers een schadevergoeding betalen. Dat heeft het Europees Hof van Justitie vandaag bepaald.
De uitspraak volgt in een zaak tegen KLM, waarin een passagier 29 uur vertraging had op een vlucht tussen Quito (Ecuador) en Amsterdam. Volgens KLM kwam dat door 'buitengewone omstandigheden', namelijk twee defecte onderdelen van het vliegtuig. De onderdelen moesten ingevlogen worden naar Ecuador om daar in het toestel gemonteerd te worden. KLM weigerde aanvankelijk een schadevergoeding te betalen.
De rechtbank was niet overtuigd van het feit dat een technisch probleem dat zich plotseling voordeed niet aan gebrekkig onderhoud lag en onder "buitengewone omstandigheden" viel. Er kunnen zich altijd onverwachte technische mankementen voordoen, maar die horen bij de normale bedrijfsvoering van een luchtvaartmaatschappij, oordeelde de rechtbank.
'Belangrijke uitspraak'
Voor Ilona Maertzdorff van Euclaim, de organisatie die passagiers helpt vergoedingen te krijgen, is de zaak belangrijk omdat nog veel luchtvaartmaatschappijen een beroep doen op de buitengewone omstandigheden-claim.
Passagiers krijgen door dit 'in de wacht zetten' ook geen compensatie meer, zegt Maertzdorff. De uitspraak moet een voorbeeldwerking hebben zodat passagiers in andere landen ook vaker een vergoeding krijgen. In Nederland zijn KLM en Surinam Airways notoire overtreders van de buitengewone omstandigheden.
Passagiersrechten
Sinds 2004 bepaalt een Europese wet dat luchtvaartmaatschappijen een schadevergoeding tussen de 250 en 600 euro moeten betalen aan passagiers met een geannuleerde, overboekte, omgeboekte en vertraagde vlucht. Luchtvaartmaatschappijen zijn verder verplicht verzorging, vergoeding en terugbetaling te bieden aan passagiers met vertraagde vluchten.
Maar als de maatschappij kan aantonen dat de annulering door buitengewone omstandigheden die niet voorkomen hadden kunnen worden, dan heb je als passagier geen recht op geld, schrijft het Europees Hof. Voorbeelden: technische problemen door verborgen fabricagefouten die gevolgen hebben voor de vliegveiligheid, of sabotage of terrorisme.
bron: www.bnr.nl
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.