Blogposts
Blog
Geplaatst op donderdag 08 oktober 2020 @ 18:03 door Travelboy , 719 keer bekeken
EasyJet lijdt door corona over 2019-2020 het eerste verlies uit de eigen 25-jarige historie. De Britse prijsvechter liep donderdag vooruit op de later te publiceren cijfers over het gebroken boekjaar, dat afliep op 30 september en schat nu uit te komen rond de 900 miljoen euro in de min.
EasyJet komt op 17 november met de volledige jaarrekening. De resultaten over 2019-20 zijn nog positief vertekend, omdat de corona pandemie pas vanaf april toesloeg en easyJet alleen in het tweede halfjaar trof. Voor het hele boekjaar daalde het aantal passagiers met 50 procent. Tussen april en oktober lag de uitval veel hoger: naar schatting 75 procent minder reizigers dan een jaar eerder.
En er zit nog geen verbetering aan te komen in de luchtvaart: easyJet gaat er nu vanuit de laatste drie maanden van 2020 een capaciteit in te kunnen zetten van 25 procent, vergeleken met 2019. Met een bezettingsgraad van rond de 85 procent, komt dit neer op een terugloop in aantallen vervoerde passagiers van 80 procent.
Zelfredzaamheid
De low-cost-carrier, die zich altijd voorstond op zelfredzaamheid, krijgt, zoals de hele Britse luchtvaartbranche, sinds maart ondersteuning van de overheid (furlough) bij de betaling van de lonen, vergelijkbaar met de NOW in Nederland. Maar de regeling loopt eind oktober af en in regeringscentrum Westminster gaan stemmen op om deze niet te verlengen, maar het verder over te laten aan de markt.
Behalve de loonsubsidie heeft easyJet dit jaar ook een zachte lening van de overheid ontvangen ter waarde van 660 miljoen euro. Intern heeft het bedrijf ingegrepen door 4.500 banen te schrappen en vliegtuigen te verkopen voor 670 miljoen euro. Verder hebben de aandeelhouders 450 miljoen euro extra kapitaal in het bedrijf gestoken.
De vraag is of dat allemaal genoeg is om het bedrijf te redden en de CEO van easyJet, Johan Lundgren (foto boven), denkt van niet. In een verklaring roept hij de regering in Londen op tot een verlenging van de loonsubsidie. “De luchtvaart blijft te maken houden met de grootste bedreiging uit haar geschiedenis. De regering van de UK moet daarom dringend met een gepast pakket van maatregelen komen die airlines in staat stellen zich te herstellen,” aldus Lundgren.
bron: www.zakenreis.nl
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.