Blogposts
Blog
Geplaatst op vrijdag 03 april 2020 @ 00:22 door Travelboy , 891 keer bekeken
De voucher die luchtvaartmaatschappijen bij geannuleerde reizen aan klanten willen geven, ligt onder vuur vanuit Europa en de Consumentenbond.
Airlines mogen alleen vouchers geven als de klant daarmee instemt. Als passagiers geen voucher willen, dan moeten zij hun geld kunnen terugkrijgen, zo heeft Adina Valean, de EU-commissaris voor Transport, laten weten.
De airline-voucher is maximaal 12 maanden geldig. Passagiers kunnen na verloop van de vouchers het ongebruikte deel uitbetaald krijgen. Net als bij de corona-voucher van ANVR en SGR is de airline-voucher bedoeld om te voorkomen dat de cashflow van in dit geval airlines in gevaar komt als passagiers massaal geld terugvragen, terwijl er geen inkomsten zijn door de corona-crisis.
Woensdag meldde de Consumentenbond op zijn website ook bezwaren tegen de airline-voucher te hebben. Volgens directeur Sandra Molenaar is het grootste bezwaar dat de reiziger het risico loopt dat zijn voucher waardeloos is als zijn luchtvaartmaatschappij failliet gaat. ‘Iets wat in deze omstandigheden niet ondenkbaar is. Dat is onacceptabel. Het kan niet zo zijn dat een consument vrijwillig afstand doet van zijn rechten en vervolgens met lege handen komt te staan. De voucher moet, net als de eerder gepresenteerde tegoedbon van de pakketreisaanbieders, gedekt zijn tegen een faillissement’, zegt zij op de website van de bond.
De corona-voucher van ANVR en SGR is namelijk wel gedekt door SGR als een reisbedrijf tussentijds failliet mocht gaan. Bij airlines is dat niet het geval. Daarom wil de bond dat de overheid garant staat voor vouchers van eventuele failliete maatschappijen.
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) liet eerder al weten dat Nederland het gebruik van vouchers vanwege de huidige corona-crisis tijdelijk wil toestaan. Airlines hebben momenteel het geld niet om de vele geannuleerde tickets te moeten terugbetalen.
RTLZ meldt donderdag dat in Brussel zou worden gewerkt aan een Europese noodoplossing die zowel voor consumenten als airlines acceptabel is. Daarover zou binnen enkele dagen uitsluitsel moeten komen.
bron: www.travmagazine.nl
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.