Blogposts

Blog

Geplaatst op woensdag 23 september 2020 @ 01:25 door Travelboy , 67 keer bekeken

Alle luchtvaartmaatschappijen moeten vanaf 1 oktober weer binnen 7 dagen de prijs van een vliegticket terugbetalen bij annulering van een vlucht. Dat is de termijn die de Europese Verordening ook voorschrijft. Dat is het resultaat van het onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) binnen de luchtvaartsector en interventiegesprekken die de ILT aansluitend heeft gevoerd met een vijftal maatschappijen: KLM, Transavia, Vueling, Corendon en TUI.

 

Minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen heeft de Tweede Kamer hierover geïnformeerd.



Aanleiding voor het ILT onderzoek zijn veelvuldige meldingen en klachten van passagiers die vinden dat hun rechten zijn geschonden. Van maart tot september dienen ruim 1300 reizigers een klacht in bij de ILT. Veelal klagen ze over het krijgen van een voucher zonder de mogelijkheid om geld terug te vragen en over de lange terugbetalingstermijn. Ook de Europese Commissie vindt dat luchtvaartmaatschappijen weer aan de Europese regels moeten voldoen.

 

Corona

 

Vanaf 18 maart 2020 sloot Nederland, en ook Europa als geheel, zijn grenzen met als doel de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Luchtvaartmaatschappijen en passagiers werden met een bijzondere situatie geconfronteerd: alle passagiersvluchten binnen en buiten Europa werden geannuleerd. Nederland ondersteunde de mogelijkheid om vouchers te verstrekken in plaats van terugbetaling binnen 7 dagen. De ILT werd gevraagd tijdelijk niet te handhaven op het uitgeven van vouchers in plaats van de keuze tussen terugbetaling of vlucht op een later moment.

 

Handhaven

 

Op 14 mei heeft de ILT de reguliere handhaving weer opgepakt. Daarna volgden een onderzoek en interventiegesprekken met een aantal luchtvaartmaatschappijen. Het onderzoek en de interventiegesprekken monden nu uit in concrete afspraken met de luchtvaartmaatschappijen. De volgende zaken moeten vliegtuigmaatschappijen regelen:

 

  • Zorg voor goede bereikbaarheid voor hun klanten, inclusief heldere, transparante communicatie;
  • Passagiers krijgen bij annulering van hun ticket de keuze voorgelegd om een voucher te accepteren, geld terug te vragen of om het ticket om te boeken. Deze keuzemogelijkheid blijft overeind;
  • KLM, Transavia, TUI en Corendon krijgen tot uiterlijk 1 oktober de gelegenheid hun systeem zodanig op orde te hebben dat ze aan de wettelijke eisen kunnen voldoen;
  • Voor vluchten die voor 1 oktober zijn of worden geannuleerd stelt de ILT de eis dat er een maximale terugbetalingstermijn van 60 dagen geldt. Voorwaarde is dat de luchtvaartmaatschappijen van tevoren een voldoende onderbouwd plan van aanpak kunnen overleggen. Transavia, TUI en Corendon hebben aangegeven deze 60 dagen niet nodig te hebben, KLM wel.
  • Voor vluchten die na 1 oktober geannuleerd worden, geldt de gebruikelijke terugbetalingstermijn van 7 dagen;
  • Vueling heeft op aandringen van de ILT inmiddels een Nederlands nummer op de website gezet, waardoor het voor Nederlandse passagiers eenvoudiger wordt om hun keuze kenbaar te maken. Vueling heeft opdracht om de online keuze (geld terug of andere vlucht) beschikbaar te maken op de website.


Ook voor andere dan bovengenoemde luchtvaartmaatschappijen blijft de ILT vinger aan de pols houden voor wat betreft de terugbetalingstermijn. Luchtvaartmaatschappijen die bovenstaande afspraken onvoldoende naleven, kunnen door de ILT onder verscherpt toezicht worden gesteld of een last onder dwangsom of boete krijgen.

 

Rol van de ILT

 

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) houdt in Nederland toezicht op luchtvaartmaatschappijen. De ILT controleert of zij zich houden aan de Europese regels op het gebied van passagiersrechten. De ILT gaat niet over individuele meldingen of klachten van passagiers; deze bevoegdheid ligt in Nederland bij de rechter.



De ILT onderzoekt meldingen van passagiers en kan als toezichthouder sancties opleggen aan luchtvaartmaatschappijen die de regels stelselmatig overtreden. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer een maatschappij met regelmaat en over een langere periode de rechten van passagiers niet naleeft.

 

bron: www.ilent.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.