Blogposts

Blog

Geplaatst op vrijdag 15 november 2019 @ 16:02 door Travelboy , 1611 keer bekeken

Airport Weeze heeft het financieel zwaar nu de effecten van het inkrimpen van de activiteiten door Ryanair merkbaar zijn. Daardoor is het aantal passagiers dit jaar met een kwart teruggelopen ten opzichte van vorig jaar. Om de financiële druk te verlichten hoopt de Duitse luchthaven op een financiële injectie van de regionale overheid.
 
Ryanair had in de zomer van 2018 nog zes Boeing 737-800’s op Airport Weeze gestationeerd, inmiddels is dat aantal gereduceerd tot drie. Daarmee is ook het aantal vluchten en bestemmingen verminderd. In plaats daarvan breidt de budgetmaatschappij via dochteronderneming Laudamotion uit op Düsseldorf Airport.
 
Ryanair is nog maar de enige luchtvaartmaatschappij die actief is op Airport Weeze, zodat het vliegveld is overgeleverd aan de grillen van de Ierse low cost carrier. Voor Airport Weeze betekent de capaciteitsreductie dan ook een fikse afname van het aantal reizigers, waardoor ook de inkomsten uit parkeren, passagiersgelden, horeca en retail afnemen. 
 
Ticketbelasting
Nog meer slecht nieuws is dat de Duitse regering de reeds bestaande belasting op vliegtickets wil verhogen. Op Europese vluchten stijgt die taks dan van 6,50 euro naar 13 euro per ticket. “Dat gaat ons hard raken”, zegt luchthavendirecteur Ludger van Bebber in de Gelderlander.
“We hebben al acht jaar last van de eerste vliegtaks in Duitsland. Nu komt daar deze verhoging overheen. In Nederland is zo'n belasting er nog niet. Dus als vliegveld dat zo dicht bij de grens ligt, verwachten we dat dit verdere gevolgen gaat hebben voor ons passagiersaantal.”
 
De nood is op dit moment nog niet zo hoog dat sluiting op korte termijn dreigt. “Maar als de hogere vliegtaks doorgaat en het aantal reizigers blijft teruglopen, dan gaat dat over twaalf maanden zeker onze financiële gezondheid raken”, stelt Van Bebber in de regionale krant.
 
Financiële injectie
De luchthaven heeft bij het gemeenteverbond Kreis Kleve aangeklopt voor een financiële injectie: van de regionale overheid wordt 1,9 miljoen euro gevraagd. Het Kreis stak tot op heden al 24 miljoen euro in de luchthaven, die een belangrijke banenmotor in de Niederrhein-regio is.
 
“We hebben om steun gevraagd omdat we er rekening mee houden dat de veranderingen volgend jaar gevolgen gaan hebben. Het is nu aan de politiek om een besluit te nemen, aldus Van Bebber”
 
Vorig jaar was Airport Weeze goed voor 1,7 miljoen passagiers, dit jaar zijn dat er naar verwachting 1,3 miljoen. Het topjaar voor de luchthaven is al bijna tien jaar geleden: toen maakten 2,9 miljoen reizigers gebruik van ‘Weeze’.
 
 



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.