Blogposts
Blog
Geplaatst op zaterdag 07 september 2019 @ 14:52 door Travelboy , 1771 keer bekeken
In september wordt er gestaakt bij Ryanair. Vluchten kunnen worden vertraagd of zelfs geannuleerd. Ben jij betrokken, weet dan welke rechten je hebt en hoe je ze kunt laten naleven.
personeel van Ryanair gaat staken om te protesteren tegen de geplande sluiting van luchthavenbases of betere arbeidsvoorwaarden door de lowcostmaatschappij, meestal op vrijdag en zondag. Hierdoor zul je als passagier af te rekenen hebben met vertragingen en geannuleerde vluchten.
Uiteraard moet Ryanair je ten allen tijde persoonlijk op de hoogte houden als jouw vlucht zal worden verhinderd. Waartoe de luchtvaartmaatschappij precies is verplicht, hangt af van de tijd tussen hun aankondiging en de vlucht zelf.
Als de annulering minstens 2 weken voor vertrek wordt meegedeeld
In dat geval moet Ryanair een alternatief voorstellen. Komt dit de passagier niet goed uit, dan moet de maatschappij het ticket terugbetalen.
Als de annulering wordt meegedeeld tussen 2 weken en 7 dagen voor vertrek
Ryanair moet een alternatief voorstellen. Komt dit de passagier niet goed uit, dan moet de maatschappij het ticket terugbetalen.
Maar je hebt ook recht op bijstand (drank, maaltijden, eventueel zelfs een hotelovernachting en transport naar het hotel) en op een financiële vergoeding (van € 250 tot € 600 afhankelijk van de afstand van de vlucht), tenzij Ryanair een alternatieve vlucht voorstelt die maximaal 2 uur voor het geplande uur vertrekt en maximaal 4 uur na de geplande aankomsttijd aankomt.
Als de annulering minder dan 1 week voor het vertrek wordt meegedeeld
Ryanair moet een alternatief voorstellen. Komt dit de passagier niet goed uit, dan moet de maatschappij het ticket terugbetalen.
Ook hier heb je bovendien recht op bijstand (drank, maaltijden, eventueel zelfs een hotelovernachting en transport naar het hotel) en op een financiële vergoeding (van € 250 tot € 600 afhankelijk van de afstand van de vlucht). Als Ryanair een alternatieve vlucht voorstelt, mag die maximaal 1 uur voor het geplande uur vertrekken en maximaal 2 uur na de geplande aankomsttijd aankomen.
- Om je rechten goed te verdedigen, moet je een dossier samenstellen met minstens de volgende elementen:
- Een kopie van het ingevulde en ondertekende EU-klachtenformulier;
- Een kopie van de reservatie en de vliegtickets;
- Een duidelijke omschrijving van de bedragen die je terugvordert, met kopies van alle documenten die verbonden zijn aan de uitgaven waarvoor je de terugbetaling eist;
- Een kopie van de klacht en elke uitwisseling (e-mails, sms …) met de luchtvaartmaatschappij met betrekking tot de annulering of de vertraging.
bron: www.test-aankoop.be
Mijn persoonlijke tip: Schakel je rechtbijstandverzekering in of ga in zee met een claimbureau. Alleen ga je je recht zeker niet halen.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.