Blogposts

Geplaatst op maandag 14 januari 2019 @ 20:58 door Travelboy , 1142 keer bekeken

De stichting Lelystad Airport Moet Door heeft zaterdag een paginagrote open brief aan premier Rutte geplaatst in de NRC. In de brief schrijft initiatiefnemer Cees Okkerse dat Rutte zich 'moet laten leiden door de feiten' rond Lelystad Airport. De advertentie is betaald uit donaties die de stichting heeft gekregen.

"Steeds vaker zien we dat een (vaak kleine) groep activisten met groot fanatisme een onderwerp zo weet te framen dat de politiek meebuigt", stelt Okkerse. Als voorbeeld noemt hij de aanleg van het spoor in de Oostvaardersplassen, die 'door de milieulobby jarenlang werd vertraagd'. Dat is bij Lelystad Airport ook gebeurd, stelt hij.

Okkerse is fel tegen de recente roep om een wet die luchtvaartmaatschappijen dwingt te kiezen tussen Lelystad en Schiphol. "Dat mag van actievoerders en enkele politieke partijen niet in de vrije marktwerking worden gerealiseerd", aldus de brief. "En tja, daar moet Brussel mee instemmen. En die is van de vrije marktwerking. Waarom stellen zij die eis zo? Omdat ze weten dat dat moeilijk te regelen is en dat de kans daardoor vergroot wordt dat Lelystad Airport dan niet los kan gaan? Het middel wordt zo tot doel verheven", aldus Okkerse.

"Bij de Oostvaardersplassen heeft fictie gezorgd voor vertraging, bij Lelystad Airport leidt fictie al jaren tot vertraging. We mogen onze democratie niet laten kapen door verhalenvertellers", vindt Okkerse. Als premier Rutte zich door de feiten laat leiden, kan Lelystad Airport in april 2020 eindelijk open, schrijft hij, om te besluiten met "Een betrouwbare overheid is niet een voorrecht van de tegenstanders!"

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.