Blogposts

Blog

Geplaatst op vrijdag 14 juni 2019 @ 20:33 door Travelboy , 1367 keer bekeken

Flevolandse bestuurders en ondernemers blijven erop vertrouwen dat volgend jaar april de eerste vakantievluchten van Lelystad Airport vertrekken.

Minister Cora van Nieuwenhuizen zei woensdag dat het 'niet eenvoudig' zal zijn om het uitgebreide vliegveld op 1 april 2020 te openen. De minister heeft te maken met strengere regels rond stikstofuitstoot. Ook heeft Brussel een nieuw plan over het verdelen van maatschappijen tussen Schiphol en Lelystad nog niet goedgekeurd.
 
Voor de provincie staat nog steeds vast dat de geplande opening wordt gehaald. Gedeputeerde Jan de Reus is niet blij met de strengere stikstofregels. "Die zijn een gevolg van een uitspraak van de Raad van State. En daar moeten we mee leven. De minister van Landbouw en Visserij gaat daarover. Die komt voor de zomer met een nota aan de Tweede Kamer hoe wij ermee moeten omgaan. Ondertussen werkt de minister van Infrastructuur en Waterstaat heel hard aan alle ontwikkelingen rond Lelystad Airport. Dus ik ga ervan uit dat we nog steeds op tijd zijn."
 
'Al veel geïnvesteerd'
De gemeente Lelystad is blij om te zien dat de minister nog steeds haar uiterste best doet om het vliegveld op de geplande datum te openen. Voor Lelystad is die opening erg belangrijk, omdat nu al merkbaar is dat het vliegveld de stad veel gaat opleveren en Lelystad aantrekkelijker maakt. In het voorbereidende traject is ook al veel geïnvesteerd. Zo is het fietspad naar het vliegveld en bijbehorende bedrijventerrein verbeterd. Bij het station wordt gezorgd dat de speciale buslijn naar het vliegveld straks ruim baan krijgt. Ook op het gebied van riolering en waterleidingen is al van alles aangelegd.
 
'Openingsdatum niet in gevaar'
Actiegroep 'Lelystad Airport moet door', opgezet door ondernemers die vinden dat het vliegveld snel open moet, verwacht dat de geplande openingsdatum door de nieuwe obstakels niet in gevaar komt. Volgens woordvoerder Cees Okkerse is er door een recente uitspraak van de Raad van State over de uitstoot van stikstof wel een nieuwe juridische werkelijkheid ontstaan, maar gaat Nederland daar niet door op slot. "Waar voorheen een melding genoeg was, zal het kabinet nu echt een vergunning voor het vliegveld moeten aanvragen. Om die te krijgen moet worden aangetoond hoe de hoeveelheid stikstof die door het vliegveld vrijkomt, wordt beperkt of gecompenseerd.'' Okkerse verwacht dat de vergunning er nog binnen de beschikbare tijd komt. Ook de benodigde goedkeuring door Brussel van het nieuwe verkeersplan valt volgens Okkerse binnen enkele maanden te verwachten.
 
Red de Veluwe: stekker eruit!
Voor tegenstanders van het uitgebreide vliegveld zijn de nieuwe obstakels een nieuw bewijs dat Lelystad Airport helemaal van tafel moet. Actiegroep Red de Veluwe vindt dat de minister haar verlies moet nemen en de stekker eruit moet trekken. Voor woordvoerder Jaap Kloosterziel is het duidelijk. "Er is geen vergunning voor Lelystad en elke burger die geen vergunning heeft voor iets wat wel vergunningsplichtig is, wordt daar ook aan herinnerd. De minister staat niet boven de wet. Dit ministerie heeft het de afgelopen decennia al veel te bont gemaakt met de luchtvaart." Red de Veluwe zal ook de komende dagen de kamerfracties moed inspreken om zich te houden aan hun afspraken en niet te zwichten voor de 'VVD-dreigementen om koste wat kost dit vliegveld te openen', aldus Kloosterziel.
 



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.