Blogposts

Blog

Geplaatst op zondag 10 februari 2019 @ 10:23 door Travelboy , 1230 keer bekeken

Ryanair heeft zijn eerste kwartaalverlies moeten aankondigen sinds 2014. Op zich is dat niet bepaald verbazend nieuws. Het zijn moeilijke tijden in de Europese luchtvaart. De combinatie van dreigende overcapaciteit en hoge fuel prijzen, zorgt voor zwetende oksels en verhoogde bloeddruk in menige directiekamer. Er zal dus links en rechts gewezen worden op de “druk op het Ryanair model”, maar concurrenten moeten toch oppassen. De airline kapt met alle “nice to have” zij-activiteiten, en focust op haar basisactiviteit: vliegen aan verschroeiend lage kost, en verkopen aan verschroeiend lage prijzen. Back to the Future? Inderdaad.

 

MOL blijft, als “Capo dei Capi”

 

Wie had zitten wachten op het vertrek van CEO O’Leary, is er ook aan voor de moeite: Ryanair creëert een holdingstructuur, waarbij MOL (intern wordt Michael O’Leary steevast met dit letterwoord genoemd) CEO wordt van de overkoepelende structuur. Vier airline-CEO’s zullen aan MOL rapporteren, respectievelijk als baas van Ryanair DAC (gebaseerd in Ierland), Laudamotion (gebaseerd in Wenen), Ryanair Sun (Polen) en Ryanair UK (nieuwe AOC voor post Brexit periode).

 

Hiermee wordt de meest uitdagende topjob positie in de luchtvaartsector meteen vacant: wie wordt de opvolger van O’Leary bij Ryanair Ierland, de maatschappij die MOL zelf heeft groot gemaakt? Wie voelt zichzelf geroepen om in dergelijke grote schoenen te stappen? Dat wordt een interessant verhaal op zich.

 

Outlook 2019: Be Careful

 

Tijdens de presentatie van de resultaten was O’Leary opvallend voorzichtig. Hij ziet – in tegenstelling tot concurrenten als easyJet- een moeilijk jaar tegemoet, met lagere verkoopprijzen en onzekere fuelprijzen. De ticketprijzen waren voor Ryanair al in 2018 dalend, net als voor 90% van de andere Europese airlines. De situatie zal voor heel wat airlines nijpend worden in 2019, mede omdat zowat de hele economy capaciteit van alle Europese vliegers, in rechtstreekse concurrentie staat met de low cost vliegers op concurrerende routes. Het ziet ernaar uit dat Ryanair een tweede winstwaarschuwing in de loop van het jaar niet uitsluit.

 

Drie Opvallende Punten

 

Een aantal punten in de aankondiging van de kwartaalresultaten waren opvallend. Ik selecteer er drie: de aankondiging van mogelijke kleinere acquisities, de bevestiging dat het voor “ancillary profits” voornamelijk over seatkeuze en priority boarding gaat, en de afwezigheid van harde taal tegenover personeel of klanten.

 

Kleine acquisities zijn mogelijk

 

Niemand had het pakweg twee jaar geleden ooit voor mogelijk gehouden, maar Ryanair zou wel eens kunnen evolueren naar een multi merken airline. Vandaag staat naast Ryanair en het Poolse Ryanair Sun, het merk Laudamotion – naar verluidt was er stevige druk vanuit de Oostenrijkse politiek om op korte termijn het merk met de “national hero” Lauda in de naam, te behouden.

 

Vanuit zijn nieuwe functie bevestigt O’Leary, dat hij ook uitkijkt naar kleine, wellicht opportunistische acquisities in Europa. Lees: als het water niet aan, maar boven de lippen komt voor bestaande low cost vliegers, zou Ryanair wel eens geïnteresseerd zijn in (excusez le mot) de brokstukken.

 

Extra inkomsten uit seats en voorkeurbehandeling – niet uit hotels en vakanties

 

De extra inkomsten door upselling zijn nog steeds groeiend voor Ryanair. Het wordt echter steeds duidelijker dat de brede waaier aan mogelijkheden zal toegespitst worden op de echte “money makers”: het uitkiezen van een voorkeurseat, en prioriteit bij het boarden. Uiteraard komen daar de inkomsten uit bagage nog bij, maar er bestaat binnen Ryanair twijfel of die laatste toeslagen op termijn houdbaar zijn. Toeslag voor bagage wordt door de reizigers al snel aanzien als een vorm van pesterij: je betaalt voor een (voor de reiziger) noodzakelijke dienst. Dat is op het randje.

 

Ryanair Holidays werd stopgezet omdat de activiteit te weinig bijdroeg tot de bruto marge. Ook Ryanair Hotels werd nauwelijks vermeld tijdens de presentatie. Ryanair plooit zich dus terug op haar core business: vliegen aan lage prijzen, met een lage kostbasis. De woorden "de Amazon van de Reissector" oor je niet meer vallen. 

 

O’Leary: proper taalgebruik…

 

Is het een kwestie van realiteitsbesef, of ligt het aan de groeiende onzekerheid bij Ryanair over de toekomst? Feit is, dat CEO Michael O’Leary de grove uitspraken en het beledigend taalgebruik leek te schuwen, dit keer. Er was wel een uithaal naar de verkeersleiders, maar gezien de chaos vorig jaar was dat zelfs niet onbegrijpelijk.

 

…en Lieve Woorden voor IAG

 

Opvallend was zelfs dat MOL tot drie maal toe de IAG (British Airways, Iberia, Vueling, LEVEL, Aer Lingus) organisatiestructuur als voorbeeld citeerde voor het “nieuwe” Ryanair. Het is bekend dat IAG CEO Wille Walsh en MOL bewondering hebben voor elkaars visie en resultaten, maar een dergelijke openlijke lof tussen twee airline bazen is eerder zeldzaam. Zou er op termijn iets moois kunnen bloeien tussen de twee grote groepen, in de vorm van een “moeder van alle fusie-operaties”? Het is wellicht te vroeg om al te speculeren, maar het idee is te interessant om het in dit stadium niet te vermelden.

 

Nog Lagere Prijzen? Euh … Waarom Eigenlijk?

 

Het worden dus interessante maanden in de luchtvaartwereld. Vrijwel alle spelers bereiden zich voor op zwaar weer. Een groot aantal kleinere namen is in moeilijkheden, en hapt nu al naar adem – de schade zal groot zijn, tegen de zomer. Vast staat blijkbaar, dat de prijzen nog zullen dalen. De vraag is echter: wie vraagt om nog lagere prijzen? De consument alvast niet. In tegendeel: de uitspraken van MOL lijken regelrecht in tegenstelling te zijn met de huidige klimaat discussie. De man gelooft dan ook niet in de rol van de mens bij de opwarming van de aarde, maar dat even terzijde.

 

“We Created Our Own Monster, And Now It Is Eating Us Alive!”

 

De huidige “race to the bottom” op prijzenvlak, is een fenomeen dat gecreëerd is door de hyperconcurrentie tussen de airlines zelf. Een schoolvoorbeeld van hoe een sector zijn eigen monsters in het leven roept, en houdt.

 

Wie stopt de Race To The Bottom?

 

Wij citeren hier graag uit een artikel van de Nederlandse professor Jeroen Kraaienbrink in Forbes: “Specifiek voor Ryanair en de andere low cost airlines is er dan ook één belangrijk voorbehoud. Of eigenlijk twee. Meer extreme kostenverlagingen en prijsverlagingen zijn nog steeds mogelijk als het kan worden gedaan zonder de twee belangrijkste belanghebbenden hier te schaden: klanten en werknemers. Als kostenbesparingen kunnen worden gerealiseerd zonder verslechtering van de arbeidsomstandigheden van werknemers en zonder reizen nog onaangenamer te maken, is er nog ruimte voor verdere verlaging van kosten en prijzen. Met andere woorden, zolang niemand eronder lijdt, kunnen Ryanair en easyJet, evenals elk ander bedrijf binnen of buiten de luchtvaartmaatschappij, nog steeds lager gaan.”

 

bron: https://travel360benelux.com



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.