Blogposts

Blog

Geplaatst op donderdag 12 september 2019 @ 14:11 door Travelboy , 36 keer bekeken

Eindhoven Airport wil zodra groei van vliegbewegingen weer mogelijk is kijken of door middel van een ‘local rule‘ voorrang gegeven kan worden aan nieuwe routes, boven vluchten naar bestaande bestemmingen. Op die manier zou meer sturing op de inzet van schaarse capaciteit mogelijk zijn. Dat meldt luchthavendirecteur Roel Hellemons in een interview met Luchtvaartnieuws Magazine.

 

Op die manier zou Eindhoven Airport volgens Hellmons beter kunnen voldoen aan de doelstelling om de internationale bereikbaarheid van de Brainportregio in stand houden en te verbeteren. Het zakelijke segment in de regio heeft met name behoefte aan vluchten naar bestemmingen als Londen City, München en Zürich.

 

“Iedereen weet: daar kunnen wij niet op sturen”, geeft Hellemons aan. “In overleg met het bedrijfsleven kunnen wij airlines er hooguit van overtuigen dat er goede businesscases zijn voor dat soort vluchten. Verder zijn de middelen beperkt.”

 

Toch ziet de nieuwe luchthavendirecteur een oplossing. “We willen kijken of we met een local rule – een lokale richtsnoer – daar prioriteit in kunnen aanbrengen. Als er veel aanvragen voor slots zijn, zouden we voorrang kunnen geven aan de route naar een nieuwe bestemming. Op die manier zouden we meer sturing krijgen op de inzet van de schaarse capaciteit.”

 

Andere landen


Hellemons hoopt dat Eindhoven Airport hierin samen met luchthavens in andere Europese landen kan optrekken. “Ik weet dat het in meerdere Europese landen speelt. Maar het is lastig, zo weten we inmiddels door de net goedgekeurde verkeersverdelingsregel van Schiphol en Lelystad Airport. Het is een kwestie van de grenzen opzoeken wat toegestaan is.”

 

De komende paar jaar dit Eindhoven Airport qua vliegbewegingen zo goed als vol. Minister Cora van Nieuwenhuizen meldde vorige week ernaar te streven om het aantal vliegbewegingen tot en met 2021 te maximeren op 41.500, zodat groei pas op zijn vroegst weer vanaf 2022 mogelijk is. 

 

Lees het volledige artikel in de september-uitgave van Luchtvaartnieuws Magazine. Klik hier en word abonnee, of bestel een los nummer.



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.