Blogposts

Blog

Geplaatst op zondag 12 december 2021 @ 02:23 door Travelboy , 1718 keer bekeken

Airbus heeft zojuist aangekondigd dat het nieuwste lid van de Airbus A320-familie eerder deze week in de laatste montagefase in Hamburg is. Het eerste van de drie testvliegtuigen bevindt zich in de laatste fase van de montage en het is de bedoeling om in 2022 een reeks testvluchten uit te voeren. Met meer dan 200 bestellingen van luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld, is de A321 XLR nu al een succesnummer en zal naar verwachting al in 2023 operationeel zijn. We kunnen niet wachten om te zien hoe het de toekomst van de luchtvaart zal gaan vormgeven, vooral die van Low-Cost Carriers

 

De Airbus A321 XLR is een narrow-body vliegtuig met één gangpad als uitbreiding op de bestseller van Airbus, de Airbus 320-familie. De XLR staat voor Extra Long Range en kan een maximaal bereik van 8700 km bestrijken, terwijl een gemiddelde A320 een bereik heeft van 6100 km en de A320LR (staat voor Long Range) een maximaal bereik heeft van 7400km). De A320-familie is het meest gebruikte vliegtuig (vooral voor LCC) om korteafstandsvluchten uit te voeren.

 

Er zijn meerdere pogingen gedaan om Low Cost Carriers op lange afstand te vestigen. Dit was economisch gezien bijna niet mogelijk tot de introductie van de Boeing 787 en de Airbus 350, vanwege hun superieure bereik en brandstofefficiëntie. De XLR is misschien wel het nieuwste concurrerende model, omdat hij het onderste deel van de langeafstandsmarkt kan bestrijken die voorheen werd gedomineerd door meer brandstofverbruikende vliegtuigtypes zoals de Airbus 330 en de Boeing 777.

 

De capaciteit van 180 passagiers op de XLR geeft maatschappijen meer flexibiliteit bij het plannen in vergelijking met de vorige vliegtuigtypes met een capaciteit tot 400 passagiers Omdat het bereik van de XLR meer dan 15% groter is dan het maximale bereik van de LR, kunnen luchtvaartmaatschappijen opereren op routes die in het verleden voor low cost carriers onbereikbaar waren.

 

De introductie van de XLR was ongetwijfeld een langverwachte voor LCC airlines. Het Vietnamese LCC Vietjet Air heeft 15 XLR-vliegtuigen besteld bij Airbus om vanuit Vietnam naar Moskou en Melbourne te vliegen. Vóór de komst van de XLR's was de luchtvaartmaatschappij van plan om A330's te gebruiken om de routes te exploiteren. Het gemiddelde brandstofverbruik per stoel van een A330 voor middellange vluchten is ongeveer 2,98 l/100 km, terwijl de XLR een brandstofverbruik van 2,43 l/100 km kan bieden. Elke lege stoel zal druk uitoefenen om het brandstofverbruik van de operatie te verhogen. Deze aanzienlijke stijging van de winstmarge in combinatie met de voordelen van dezelfde vlootplanning is misschien precies wat A320-operators nodig hebben om een nieuwe niche op de middellange-langeafstandsmarkt te vestigen.

 

Lees het originele langere artikel in het Engels op: Travel Radar

 

How the Airbus A321 XLR will reshape the Future for LCC - Travel Radar



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.