Blogposts

Blog

Geplaatst op zondag 15 augustus 2021 @ 21:32 door Travelboy , 1853 keer bekeken

Luchtvaartmaatschappijen die mensen dwingen om klantenservicenummers te bellen tegen betaling omzeilen de wet. Volgens FACUA bedienen 7 van de 10 luchtvaartmaatschappijen zich van deze praktijk. Zodoende heeft de organisatie 27 luchtvaartmaatschappijen gerapporteerd aan het ministerie van Consumentenzaken en de consumentenbeschermingsautoriteiten van de 17 autonome gemeenschappen.

 

FACUA heeft een analyse uitgevoerd op de websites van 33 luchtvaartmaatschappijen, waarvan de organisatie er nu 27 heeft aangeklaagd voor het directoraat-generaal Cnosumptie van het ministerie van Consumptie en de consumentenbeschermingsautoriteiten van de 17 Spaanse regio's.

 

Van de 33 geanalyseerde luchtvaartmaatschappijen bieden slechts zes alleen gratis telefoons (Air Nostrum, Alitalia, Eurowings, Norwegian, S7 en Vueling) voor klantenservice, of iemand nu belt als klant of nog geen klant is.

 

Nog eens drie bieden gratis lijnen, maar beperken deze tot bepaalde procedures of geven ze niet correct weer op hun website (British Airways, Iberojet en Ryanair).

 

Van de overige 24 bieden vier gratis nummers alleen voor klanten, maar niet voor degenen die vragen willen stellen voordat ze het ticket kopen (Binter, Canary Fly, Iberia en Plus Ultra).

 

Van de 20 bedrijven die geen gratis telefoon hebben, noch voor klanten noch voor niet-klanten, biedt één een extra tarieflijn met prefix 807 (Wizzair), één biedt lijn 901 (TAP Air Portugal), twee bieden beide lijnen aan 902 als nationale geografische voorvoegsels (Blue Air en Volotea), veertien geven alleen nationale geografische voorvoegsels aan (Air Europa, Airfrance, American Airlines, Condor, Easyjet, Finnair, Iceland Air, Jet2, KLM, SAS, Transavia, Wamos Air, EgyptAir en Qatar Airways), een nationale mobiele telefoon (AlbaStar) en een telefoon met een prefix van buiten Spanje (Luxair).

 


Wat de (spaanse) wet zegt

 

Sinds december vorig jaar geld op basis van artikel 21 van Koninklijk Wetsbesluit 1/2007 van 16 november dat "in het geval van basisdiensten van algemeen belang, de bedrijven die deze leveren in ieder geval een gratis telefoonnummer voor de klantenservice moeten hebben.

 

Onder basisdiensten van algemeen belang worden bedrijven die gas, water, elektriciteit, financiën, verzekeringen, postdiensten, lucht-, spoort- en wegvervoer, gezondheidsbescherming, sanitaire voorzieningen en afval verstaan.

 

Bedrijven die geen basisdiensten van algemeen belang aanbieden, moeten hun servicenummers voorzien van nationale kengetallen of mobiele nummers.

 

FACUA stelt dat mensen die via de betaalnummers van de betreffende bedrijven geld terug moeten kunnen vragen. En in die gevallen waarin het voor bedrijven verplicht is om gratis lijnen aan te bieden, kan ook het aantal oproepen naar mobiele en vaste lijnen met nationale of internationale prefixen worden geclaimd.

 

bron: www.inspanje.nl

 



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.