Blogposts

Blog

Geplaatst op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:01 door Travelboy , 646 keer bekeken

Met vandaag de eerste vlucht, vliegen in totaal 42 easyJet-vluchten vanaf de luchthaven van Gatwick op een mengsel van 30% Neste MY Sustainable Aviation Fuel™. Dit is een belangrijke mijlpaal en markeert de eerste keer dat een vertrekkende vlucht vanaf Gatwick gebruik maakt van sustainable aviation fuel (SAF) en het is ook de eerste keer voor een vlucht van easyJet. Het bevestigt het vaste voornemen van alle betrokken partijen – de internationale leverancier van vliegtuigbrandstoffen Q8Aviation, easyJet, Gatwick Airport Ltd en Neste – om de netto-uitstoot van de in de luchtvaart gebruikte brandstof te verminderen en toe te werken naar de uiteindelijke doelstelling voor de luchtvaart om tegen 2050 ‘net zero’-emissies te bereiken.

 

Van de 42 vluchten die Neste MY Sustainable Aviation Fuel gaan gebruiken, zijn er 39 easyJet-vluchten die van Gatwick naar Glasgow vliegen tijdens de COP26-klimaatconferentie, die gehouden wordt van 31 oktober tot 12 november. Alle 42 vluchten hebben gezamenlijk, een vermindering van tot 70 ton broeikasgasemissies als resultaat. Dit is een verder signaal van de intenties van de luchtvaartindustrie om de uitstoot van broeikasgassen verder te verminderen op weg naar een ‘net zero’-uitstoot in 2050.

De luchtvaartindustrie heeft al belangrijke stappen gezet om de impact op het milieu te verminderen. Een belangrijk middel om dit te bereiken is de bredere invoering van duurzame vliegtuigbrandstof (SAF). Neste investeert momenteel in het verhogen van de SAF-productiecapaciteit van 100.000 metrische ton naar 1,5 miljoen metrische ton per jaar in 2023. Neste juicht de voorstellen van de overheid toe om het gebruik van SAF te stimuleren om de uitstoot van broeikasgassen door de luchtvaart te verminderen. Het is belangrijk dat steeds meer luchtvaartmaatschappijen, luchthavens en brandstofleveranciers het voortouw nemen op weg naar een duurzamere toekomst voor de luchtvaart. Wij zijn blij dat easyJet, Q8Aviation en Gatwick Airport tot deze koplopers behoren".

 

Jonathan Wood, Vice President Europe, Renewable Aviation bij Neste.

Q8Aviation heeft de eerste levering van Neste MY Sustainable Aviation Fuel gedaan aan de brandstofvoorziening op de luchthaven van Gatwick. Neste’s sustainable aviation fuel, die volledig gecertificeerd is, wordt voor 100% geproduceerd uit hernieuwbare en duurzame afval- en reststoffen, zoals gebruikt frituurvet en dierlijk vetafval. In zuivere vorm en over de hele levenscyclus, kan Neste MY Sustainable Aviation Fuel de uitstoot van broeikasgassen met tot wel 80% verminderen in vergelijking met het gebruik van fossiele vliegtuigbrandstof (Berekend met beproefde LCA-methodologieën voor levenscyclusanalyse, waaronder EU RED en CORSIA).

“Wij zijn blij dat we een rol kunnen spelen in de levering van de eerste duurzame vliegtuigbrandstof aan easyJet op Gatwick. We hebben gedurende vele jaren een sterk partnerschap met easyJet opgebouwd en profiteren van de uitstekende steun van Gatwick Airport Ltd en Neste en kijken ernaar uit om nauw met alle partners samen te werken om onze duurzaamheidsdoelstellingen verder te ontwikkelen.”

 

Naser Ben Butain, General Manager Q8Aviation.

De door Neste geproduceerde SAF wordt gemengd met Jet A-1-brandstof in een depot bij de luchthaven van Gatwick om zo een “drop-in”-brandstof te creëren die compatibel is met bestaande vliegtuigmotoren en de luchthaveninfrastructuur, zonder dat extra investeringen nodig zijn. Q8Aviation leverde de brandstof aan de belangrijkste opslagtanks op de luchthaven Gatwick voor levering aan de easyJet-vliegtuigen via het hydrantsysteem van de luchthaven.

“Bij easyjet willen we onze rol spelen om de decarbonisatie van de luchtvaart te leiden. Met veel genoegen delen we mee dat we vanaf vandaag SAF gebruiken bij een ‘proof of concept’-vlucht vanaf Gatwick en ons hebben verbonden om een SAF mengsel te gebruiken voor alle vluchten vanaf Gatwick naar Glasgow gedurende COP26, dankzij de gezamenlijke inspanningen met onze partners in dit project. De beschikbaarheid van SAF moet gaan groeien maar het is een belangrijke interim oplossing op ons decarbonisatie-pad, terwijl we de ontwikkeling van zero-emission vliegtuigen steunen. Dat zal op de lange termijn de meest duurzame oplossing zijn voor netwerken met korte vluchten, zoals die van ons. In de tussentijd opereren wij onze vluchten zo efficiënt mogelijk en zijn momenteel de enige grote Europese luchtvaartmaatschappij, die de koolstofemissies van de gebruikte brandstof van alle vluchten compenseert. Dat heeft op dit moment een directe impact.”

 

Jane Ashton, Director of Sustainability bij easyJet.

Het gebruik van SAF in Gatwick’s operaties voor de vluchten vanaf vandaag, is een belangrijke test voor het vliegveld om hun voortdurende betrokkenheid bij de decarbonisatie in samenwerking met partners, te laten zien. Gatwick’s eigen koolstofvoetafdruk laat zien dat ze al halverwege het ‘net zero’-doel voor hun eigen operaties zijn en hun doelstelling ‘net zero’-directe emissies te halen in 2040.

Wij zijn zeer verheugd om met easyJet, Q8Aviation en Neste samen te werken om het SAF-gebruik op de luchthaven van Gatwick te laten zien. SAF is een van de manieren waarop de Britse luchtvaart en Gatwick tegen 2050 koolstofvrij kunnen worden, naast CO2-compensatie, modernisering van het luchtruim en voortdurende innovatie in lucht- en ruimtevaarttechnologie, waaronder elektrische-, waterstof- en hybride-vliegtuigsystemen. Met een slim overheidsbeleid ter ondersteuning van de investeringen in kostenconcurrerende SAF-productie in de UK, zouden rond 2025 veel meer vluchten gebruik kunnen maken van SAF die in het VK wordt geproduceerd. Het bereiken van ‘net zero’-emissies in 2050 is zowel een grote uitdaging als een kans voor onze industrie. De decarbonisatie roadmap voor duurzame luchtvaart en de interim doelstellingen, zetten duidelijke mijlpalen en als Gatwick zijn we klaar daarin onze rol te spelen door het implementeren van de mijlpalen voor het komende decennium en door aanvullende technologische oplossingen voor de 2030’s in de roadmap op te nemen".

 

brTim Norwood, Director of Corporate Affairs, Planning and Sustainability van de luchthaven Gatwick.

bron: https://pitane.blue/



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.