Blogposts

Blog

Geplaatst op donderdag 11 maart 2021 @ 09:12 door Travelboy , 1347 keer bekeken

Ryanair, Easyjet en andere goedkope luchtvaartmaatschappijen hebben de Europese Unie aangeschreven met het verzoek om haar plan om luchtvaartmaatschappijen te dwingen een bepaald aandeel duurzame brandstoffen te gebruiken, van toepassing te laten lijn op alle vluchten, niet alleen op de korteafstandsvluchten.

 

De Europese Commissie stelt doelen op voor luchtvaartmaatschappijen om een ​​minimaal aandeel duurzame vliegtuigbrandstoffen (SAF) te gebruiken om de opwarmende CO2-uitstoot van de sector te beteugelen. In december schrapte Brussel een ontwerpdoelstelling van 5% voor 2030 omdat het te laag was.

 

Een groep budgetluchtvaartmaatschappijen, die niet concurreren op langeafstandsmarkten, en milieugroeperingen schreven de Commissie woensdag met het verzoek om eventuele SAF-quota niet alleen van toepassing te laten zijn op vluchten binnen Europa, maar ook op langeafstandsreizen van en naar het continent.

.

"Het uitsluiten van langeafstandsvluchten van het SAF-mandaat zou betekenen dat juist het gebied van onze sector dat het meest nodig is om koolstofarm te maken, helemaal niet onder deze wetgeving valt", aldus Reuters in de brief aan de hoofden van het klimaat- en transportbeleid van de EU.

 

Ondertekenaars waren onder meer Easyjet, Ryanair, Wizz Air, Jet2 en de niet-gouvernementele organisatie Transport & Environment.

 

Ze citeerden gegevens van de luchtverkeersbeheergroep Eurocontrol, die zei dat de 6% van de vluchten vanaf Europese luchthavens die meer dan 4.000 km doorkruisten goed waren voor de helft van de totale CO2-uitstoot van vluchten die Europa verlieten.

 

"Het is niet logisch om langeafstandsvluchten uit te sluiten van SAF-gebruiksverplichtingen, aangezien dit de enige mogelijke manier is om koolstofarm te maken", zei Michael O'Leary, CEO van Ryanair.

 

T&E uitvoerend directeur William Todts zei dat langeafstandsvluchten momenteel "ontsnappen aan de regulering van hun vervuiling ondanks het feit dat ze het grootste deel van de uitstoot veroorzaken".

 

De ondertekenaars zeiden dat SAF's de enige optie op korte termijn zijn om de uitstoot van langeafstandsvluchten te beteugelen - terwijl SAF's voor korte afstanden een tijdelijke oplossing zijn, voordat technologieën zoals waterstofvliegtuigen beschikbaar komen rond 2030. Airbus is van plan om tegen 2035 een koolstofvrij vliegtuig in gebruik te nemen.

 

De verhuizing kan worden tegengewerkt door traditionele luchtvaartmaatschappijen, als het hen kosten met zich meebrengt die niet door buitenlandse rivalen worden geconfronteerd. Air France KLM en Lufthansa waren niet bereikbaar voor commentaar.

 

bron: https://kfgo.com



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.