Blogposts
Blog
Geplaatst op dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:14 door Travelboy , 666 keer bekeken
Als onderdeel van een toekomstige herziening van het belastingwetboek zoekt de Hoge Raad van Financiën (HCF) van België in een 56 pagina's tellend rapport van juli 2021 naar nieuwe inkomsten die bedoeld zijn om belastingverlagingen op arbeid te financieren.
De Hoge Raad van Financiën is van mening “ dat de budgettaire kost van het basisscenario gedeeltelijk kan worden terugverdiend door de invoering van milieu- en klimaatbelastingen ”. De HCF stelt drie maatregelen voor die gevolgen hebben voor de luchtvaartsector, die momenteel veel belastingvrijstellingen geniet:
- Het geeft in zijn rapport aan dat “ het ontbreken van accijnzen op kerosine voor de luchtvaartsector en het ontbreken van btw op de verkoop van vliegtickets niet worden gerechtvaardigd door economische of sociale redenen en nog minder om ecologische redenen .” De verhoging van de accijns op vliegtuigbrandstof, gelijk aan diesel en benzine, zou de staatskas 1,15 miljard euro per jaar opleveren.
- Een btw van 6% op vliegtickets zou België 202 miljoen euro per jaar opleveren.
- De HCF legt ook een derde maatregel op tafel: een instapbelasting op vliegreizen van 10 euro per vliegticket voor vertrek (transfer en transit inbegrepen), met een geschatte opbrengst van 142 miljoen euro voor de Staat.
In totaal zou de luchtvaartsector dus 1,5 miljard euro kunnen bijdragen aan de staatsbegroting van België.
De HCF is van mening dat Belgische steun aan Europese en internationale initiatieven op dit vlak zeer wenselijk is; inderdaad, eenzijdige initiatieven van België zouden de concurrentiepositie van zijn luchtvaartindustrie schaden. Dit bezwaar geldt echter niet voor de invoering van een instapbelasting, aangezien deze al in meerdere buurlanden bestaat.
bron: www.aviation24.be
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.