Blogposts

Blog

Geplaatst op dinsdag 21 september 2021 @ 15:48 door Travelboy , 604 keer bekeken

easyJet verwelkomt de aankondiging van drie nieuwe emissievrije, door waterstof aangedreven commerciële vliegtuigconcepten van Airbus, waarvan de eerste mogelijk geïntroduceerd kan worden in 2035.

 

In 2019 kondigden easyJet en Airbus een gezamenlijk onderzoeksproject aan naar hybride en elektrische vliegtuigen om de kennis van de industrie over de operationele en infrastructurele kansen en uitdagingen van de volgende generatie vliegtuigen te vergroten.

 

Samen met Airbus wordt verder gewerkt aan drie werkpakketten om de effecten en vereisten voor infrastructuur en operaties, die nodig zijn voor de grootschalige introductie van de volgende generatie duurzame vliegtuigen, vast te stellen en te definiëren.

 

ohan Lundgren, CEO van easyJet, reageert op de plannen die vandaag door Airbus zijn onthuld: “We zijn verheugd om te zien dat Airbus vandaag zijn nieuwe vliegtuigconcepten onthult; allemaal emissievrije vliegtuigen die waterstof als brandstof gebruiken. easyJet blijft zich absoluut inzetten voor duurzamer vliegen en we weten dat technologie het antwoord kan bieden voor onze sector. We werken met andere partijen samen bij de ontwikkeling van deze nieuwe technologieën, zoals blijkt uit onze samenwerking met Airbus. Het doel is om een early adopter te zijn wanneer deze duurzame technologieën op de markt komen."

 

“Het is een bewijs van de innovatie en de drive van onze industrie dat, ondanks de pandemie en de enorme impact deze heeft gehad op de industrie, technologische doorbraken blijven komen."

 

“Eén ding is zeker: het vertrouwen neemt toe in de kracht van disruptieve technologieën zoals elektrische en door waterstof aangedreven vliegtuigen om de luchtvaart opnieuw uit te vinden. Dit is vooral interessant voor luchtvaartmaatschappijen zoals easyJet, die een gemiddelde vluchtlengte van 1100 km hebben."

 

“Dit soort technologische, stapsgewijze verandering is erg cruciaal en easyJet ondersteunt de ontwikkeling ervan.”

 

Verschillende recente onderzoeken hebben aangetoond hoe waterstofverbranding en waterstof-aangedreven technologie een belangrijke rol kunnen spelen in de toekomst van aandrijvingstechnologieën voor de luchtvaart. Recente beleidsaankondigingen hebben de versnelling van de waterstofproductie in het komende decennium ondersteund, zowel binnen het Verenigd Koninkrijk als op EU-niveau. Dit biedt de mogelijkheid om sectoren waarin uitstoot moeilijk te verminderen is, zoals de luchtvaart, koolstofarm te maken.

 

Deze zomer zijn er meer technologische doorbraken geweest, waaronder het eerste batterij-aangedreven, volledig elektrische, emissievrije vliegtuig dat is gecertificeerd door EASA, de Pipistrel Velis Electro uit Slovenië, en de eerste succesvolle testvlucht van een zeszits elektrisch vliegtuig op Luchthaven Cranfield in het Verenigd Koninkrijk. Naast de samenwerking met Airbus blijft easyJet ook samenwerken met de Amerikaanse startup Wright Electric, dat werkt aan een volledig elektrisch passagiersvliegtuig met meer dan honderd zitplaatsen.

 

Sinds november vorig jaar is easyJet de eerste grote luchtvaartmaatschappij die CO2-neutrale vluchten uitvoert over haar gehele netwerk. De luchtvaartmaatschappij bereikt dit doel door de CO2-uitstoot van de brandstof die voor al haar vluchten wordt gebruikt te compenseren. easyJet ziet dit als een tussenmaatregel totdat er nieuwe technologie beschikbaar komt om de luchtvaart koolstofarm te maken. Ondertussen blijft easyJet gefocust op het zo efficiënt mogelijk exploiteren van zijn vloot met behulp van moderne, zuinige motoren die stiller zijn en minder brandstof verbruiken. Sinds 2000 heeft easyJet de CO2-uitstoot voor elke door een passagier gevlogen kilometer met meer dan een derde (33,67%) verminderd, en easyJet streeft naar een reductie van 38% tegen 2022.

 

bron: www.transport-online.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.