Blogposts

Blog

Geplaatst op donderdag 11 november 2021 @ 00:18 door Travelboy , 484 keer bekeken

easyJet is vandaag toegetreden tot Race to Zero, een wereldwijd door de VN ondersteunde campagne met het doel om uiterlijk in 2050 emissieneutraal te zijn.

 

Met de toetreding tot Race to Zero belooft de luchtvaartmaatschappij om een tussentijds wetenschappelijk meetbaar doel te stellen voor 2035 en om haar nul-emissiedoelstelling in 2050 te bereiken, conform de criteria en aanbevelingen van het Science Based Targets initiative (SBTi). easyJet verwacht het stappenplan naar emissieneutraal vliegen in de komende maanden te presenteren.

 

Johan Lundgren, CEO van easyJet, verklaart: “Onze toetreding tot Race to Zero is een belangrijke mijlpaal op onze weg naar een emissieneutrale bedrijfsvoering. Ik ben er trots op dat we die stap vandaag bekendmaken."

 

“Klimaatverandering is een vraagstuk dat ons allemaal aangaat. Als easyJet hebben we de verantwoordelijkheid om de impact van onze vluchten te minimaliseren en we werken er hard aan om dat te bereiken, onder meer door efficiënt te vliegen en nieuwe, zuinige vliegtuigen aan te schaffen. We zijn momenteel de enige grote Europese luchtvaartmaatschappij die namens al zijn passagiers de COâ‚‚ van de gebruikte brandstof compenseert.

 

“We streven ernaar om uiteindelijk emissieneutraal te vliegen op al onze bestemmingen in Europa. We werken inmiddels samen met partijen als Airbus en Wright Electric aan de ontwikkeling en introductie van emissievrije technologieën voor de passagiersvliegtuigen van de toekomst.”

 

Verduurzaming van de luchtvaart is al heel lang een speerpunt van easyJet. In 2019 was easyJet de eerste grote maatschappij die voor al zijn vluchten de uitstoot van het brandstofverbruik ging compenseren. Tot op heden is het de enige grote Europese luchtvaartmaatschappij die dat doet, zonder extra kosten voor de passagiers. easyJet kiest alleen voor compensatieprojecten die zijn gecertificeerd door Gold Standard of Verified Carbon Standard.

 

Desondanks erkent easyJet dat COâ‚‚ compensatie slechts een interim maatregel kan zijn. Het bedrijf vindt dat de luchtvaart ingrijpend moet veranderen en werkt met partners als Airbus en Wright Electric aan versnelde ontwikkeling van emissievrije technieken. easyJet verwacht dat, in de tweede helft van het volgende decennium, de eerste passagiers kunnen worden vervoerd met toestellen die zijn uitgerust met waterstofverbrandingsmotoren, met waterstof-gebaseerde elektromotoren of een combinatie van beide.

 

easyJet vliegt momenteel met Airbus NEO-toestellen, die 15 procent zuiniger zijn dan de toestellen waarmee voorheen werd gevlogen, en het aandeel van deze duurzame toestellen blijft toenemen, waarmee de vloot een van de jongste en zuinigste van Europa is.

 

De luchtvaartmaatschappij probeert ook in de dagelijkse bedrijfsvoering het brandstofgebruik terug te dringen door bijvoorbeeld op één motor te taxiën, en door gebruik te maken van geavanceerde meteorologische gegevens voor optimaal efficiënte navigatie. Met deze inspanningen heeft easyJet sinds 2000 de COâ‚‚-uitstoot per passagierskilometer met ruim een derde weten te beperken.

 

Naast COâ‚‚ richt easyJet zich op vermindering van het plasticverbruik, resulterend in onder meer een besparing van ruim 27 miljoen eenmalig bruikbare kunststof artikelen, en ook de milieu-impact elders in de bedrijfsvoering en in de toevoerketen wordt gereduceerd. Zo introduceerde easyJet onlangs nieuwe crew-uniformen van gerecyclede plastic flessen. Er gaan 45 flessen in elk tenue, wat betekent dat er de komende vijf jaar in potentie 2,7 miljoen flessen minder op stortplaatsen of in oceanen belanden. De nieuwe kleding is gemaakt van een high-tech materiaal op basis van hernieuwbare energiebronnen, en met een 75 procent lagere COâ‚‚-voetafdruk dan conventioneel polyester.

 

bron: www.transport-online.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.