Blogposts
Blog
Geplaatst op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:28 door Travelboy , 1253 keer bekeken
Met kleine verschillen kopieert Eurowings het handbagageconcept dat al langer bij Ryanair en Wizz Air wordt gehanteerd: passagiers die het basistarief boeken, mogen niet langer de IATA-standaardmaat meenemen, maar alleen een kleine tas. De wijziging gaat in voor boekingen na 31 augustus 2021.
Industriekringen weten al lang dat Eurowings de handbagageregels van concurrenten Wizz Air en Ryanair wil kopiëren. Alleen het exacte tijdstip stond nog open en werd mogelijk uitgesteld vanwege de coronapandemie. Reizigers in het basistarief mogen vanaf 31 augustus 2021 alleen nog een kleine tas met de maximale afmetingen 40x30x25 cm meenemen. Wil je bijvoorbeeld een trolley van maximaal 55x40x23 cm en maximaal acht kilogram wegen, dan betaal je minimaal tien euro extra. De prijzen zijn flexibel en variëren per vlucht. Eurowings heeft geen informatie verstrekt over de kosten die direct aan de gate kunnen worden gemaakt.
In het persbericht gebruikt de Lufthansa-dochter een misleidende formulering en legt uit dat deze zich zou aanpassen aan de "internationale industriestandaard". Dit is niet het geval, omdat de internationale standaard de zogenaamde IATA-standaardmaat (55 x 40 x 20 cm) is. Slechts enkele luchtvaartmaatschappijen zoals o.a Condor, Wizz Air, Ryanair, Easyjet hebben het "small bag"-systeem ingevoerd en vragen u te betalen voor grotere stukken handbagage. Aangezien Eurowings in het verleden vaak gekopieerd heeft van Ryanair, Easyjet en Wizz Air, komt de verandering, die vooral bedoeld is om de omzet te verhogen, niet als een verrassing.
Het "kopiëren" gaat zelfs zo ver dat passagiers die betalen voor het grotere stuk handbagage, kunnen genieten van instappen met voorrang. Alleen de naam in marketing is anders, maar het resultaat is identiek: een tweede stuk handbagage, dat groter mag, kan tegen betaling meegenomen worden en je kunt ook gebruik maken van voorrang bij de gate.
Bij Eurowings is de rechtvaardiging voor de verborgen prijsverhoging bijna identiek aan die van haar concurrenten Ryanair en Wizz Air enige tijd geleden: “De aanpassing van het basistarief moet ook leiden tot minder files in de handbagagecompartimenten en dus sneller instappen en sneller uitstappen. Uit onderzoek blijkt dat handbagage nog steeds een van de belangrijkste oorzaken van vertragingen is, bijvoorbeeld wanneer trolleys na het instappen in het ruim moeten worden geladen vanwege overvolle bagagebakken.
Gezien de gang van zaken met de concurrenten Ryanair en Wizz Air is de veronderstelling dat de "prioriteitspakketten" vooral dienen om de inkomsten te verhogen niet zo absurd. Op veel vluchten zijn er beduidend meer passagiers die in hun broekzak reiken om een ââtrolley mee te nemen dan de zogenaamde “niet-prioriteits”. De bewering dat dit meer ruimte creëert in de bagagekluizen of het in- en uitstappen versnelt, is dus nogal onjuist. Overigens heeft de Lufthansa Groep lang geleden aangekondigd dat zij voornemens is extra omzet binnen de groep aanzienlijk uit te breiden. De wijziging van de handbagageregelgeving bij Eurowings, die geen gevolgen heeft voor de Smart- en Biz-tarieven, is hiervoor ideaal.
Volgens eigen informatie komt de dochteronderneming van Lufthansa tegemoet aan een groot verzoek van een klant met de geplande introductie van een stuk bagage van 12 kilogram dat bij de check-in moet worden ingecheckt. Ook hier laat het zien dat je dit van de concurrentie hebt gekopieerd en er twee kilo op hebt gezet. Het exacte tijdstip van de introductie is nog open, maar dit zou minimaal tien euro per enkele reis moeten kosten. Eurowings streeft naar de introductie “waarschijnlijk eind dit jaar”.
Bron: https://aviation.direct
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.