Blogposts

Blog

Geplaatst op zaterdag 15 mei 2021 @ 06:31 door Travelboy , 673 keer bekeken

Twee jaar geleden publiceerde de SPD een beleidsdocument waarin werd opgeroepen om vliegtickets duurder te maken en treinreizen goedkoper. Er zou onder meer een passende Europese prijsstelling voor vliegtuigbrandstoffen en een Europese ticketbelasting moeten komen. Er gebeurde echter niets. Nu zei SPD-kansenlier-kandidaat Olaf Scholz (62) in het tv-programma "ProSieben Spezial Live" dat goedkope vluchten zoals die vandaag worden aangeboden niet langer worden toegestaan.

 

Onder zijn kanselier-schap en regering zou hij optreden tegen goedkope vluchten binnen Europa en een prijslimiet afdwingen. Geen enkele vlucht mag goedkoper zijn dan de luchthavengelden en alle andere kosten die worden gemaakt, zei Scholz.

 

De situatie is al jaren zo: alle belastingbetalers moeten hun hoofd draaien voor de krankzinnige en immoreel lage tarieven van de goedkope luchtvaartmaatschappijen. Omdat goedkope aanbieders meestal proberen hun kosten te verlagen door loondumping en druk op de luchthavens. Ze proberen de luchthavengelden te omzeilen of massaal te verlagen, zoals bijvoorbeeld Ryanair bij Fraport met succes heeft geïmplementeerd. De LC-vervoerders zijn ook terughoudend in het betalen van beveiligingsvergoedingen, de kosten van veiligheidscontroles van passagiers, luchtverkeersbelastingen, enz. Om de frequenties te behouden, geven veel luchthavenexploitanten toe aan afpersing, maar eisen dan passende financiële steun van de verantwoordelijke mede-aandeelhouders (meestal gemeenten en de staten) Help, dat wil zeggen, van vele miljoenen belastingbetalers.

 

De suggestie van Scholz zou betekenen dat er in de toekomst geen vluchten meer zijn voor minder dan 50 of 60 euro. Zelfs dat is verre van kostendekkend als je kijkt naar de werkelijke kosten die een vlucht veroorzaakt. Naast de personeelskosten zijn er meestal hoge leasetarieven voor de jets, de kosten voor brandstof- en kerosinevoorziening, de luchthavengelden enzovoort. In feite zou elke passagier op een korte afstandsvlucht van Frankfurt naar Mallorca bijvoorbeeld minstens 500 tot 1.000 euro moeten betalen om de exploitatiekosten van een vlucht te dekken.

 

Het voorstel van Scholz past bij de Groenen en milieuactivisten die al lang pleiten voor vliegverboden. De SPD belooft de overstap van vliegtuigen of auto's naar klimaat vriendelijkere reismogelijkheden, de trein, te vergemakkelijken. Reizen per trein zou binnen Europa goedkoper en aantrekkelijker moeten worden dan vliegen.

 

Lees het originele artikel in het Duits op: www.dmm.travel



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.