Blog
Geplaatst op maandag 27 september 2021 @ 12:16 door Travelboy , 3079 keer bekeken
Het verdienmodel van de goedkope luchtvaartmaatschappijen is klassiek gebaseerd op de extra inkomsten. Inmiddels zijn de ticketprijzen bij Ryanair, Wizzair, Eurowings en Easyjet niet eens meer inclusief een groot stuk handbagage.
Sommige luchtvaartmaatschappijen hebben echter speciale aanbiedingen voor frequent flyers. Dat doet Easyjet ook. De luchtvaartmaatschappij heeft geen frequent flyer programma in de traditionele zin. Voor €239 per jaar kan je een lidmaatschap kopen bij EasyJet Plus, wat een aantal voordelen biedt.
We hebben het programma onder de loep genomen om te zien voor wie de gekochte status de moeite waard is.
Het programma belooft de volgende voordelen op alle Easyjet-vluchten:
– Vrije stoelkeuze : U kunt tijdens het boeken gratis een stoel reserveren. Ook de duurdere stoelen op de eerste rij en bij de nooduitgang tellen mee. Deze stoelen, afzonderlijk geboekt, kosten vaak tot € 30.
– Fast Baggage Drop : Als u bagage wilt inchecken, kunt u dat op de luchthaven doen bij de balies “Fast Baggage Drop” met een kortere wachtrij. De kosten van ingecheckte bagage zijn echter niet inbegrepen.
– Fast-track security check : Op geselecteerde luchthavens kun je gebruik maken van de fast-track security check. In Duitsland geldt het voordeel in Berlijn, Keulen/Bonn, Düsseldorf, Hamburg en Stuttgart. Er zijn ook veel andere luchthavens in Europa, bijvoorbeeld de EuroAirport Basel.
– Speedy Boarding : U stapt als eerste in het vliegtuig (of de opstapplaats) en bergt gegarandeerd uw handbagage op in de bagagebakken.
– Extra handbagage : Easyjet bevat nu standaard slechts één persoonlijk item (45 x 36 x 20 cm). Als Easyjet Plus-klant mag je ook een groot stuk handbagage (56 x 45 x 25 cm) meenemen - ook als je geen goede zitplaats kon bemachtigen.
– Gratis omboeken op een andere vlucht : Indien beschikbaar, kunt u uw boeking op de luchthaven gratis laten omboeken op een andere vlucht op dezelfde dag. U hoeft de omboeking slechts 4 uur - voor vertrek van de eerdere vlucht bij de klantenservice te laten uitvoeren op vertoon van uw Easyjet Plus-kaart. De stad kan zelfs worden gewijzigd binnen dezelfde stad / grootstedelijke regio (bijvoorbeeld in LTN inplaats van LGW)
– Prijsbelofte : Als de prijs na uw boeking daalt, krijgt u het verschil terug in de vorm van een Easyjet-voucher. Echter, zijn promotionele aanbiedingen uitgesloten . Hiermee kan Easyjet in geval van twijfel een eventuele prijsverlaging rechtvaardigen.
– 10% korting catering aan boord : Als lid van Easyjet Plus is er 10% korting op alle bistroproducten aan boord
Het antwoord op de vraag hangt er natuurlijk bijna altijd van af . Als u maar twee keer per jaar met Easyjet vliegt, profiteert u niet van het lidmaatschap. Het is daarom belangrijk om te vragen wanneer de Easyjet Plus de moeite waard is.
Als je meer dan één (althans behoorlijk groot) persoonlijk item wilt meenemen met Easyjet, heb je sinds februari 2021 geen keuze meer: ​​je moet een stoel reserveren tegen betaling. De prijzen hiervoor variëren afhankelijk van de aansluiting en datum, maar liggen meestal tussen de € 15 en € 30.
Voor een vlucht van Berlijn naar Cagliari (Sardinië) zijn de volgende opties beschikbaar:
Stoel op de eerste rij: € 30,49
Stoelen in rijen 2 - 6: € 24,99
Nooduitgang stoel: € 27,99
Deze ruimtes zijn allemaal inclusief de grote handbagage, evenals snel instappen en het gebruik van de gewenste bagage-incheck. Er zijn ook standaard stoelen vanaf € 7,99. Wie daar een plaats reserveert, is nog beperkt tot één persoonlijk item.
Wie regelmatig door Europa vliegt en waarde hecht aan een stoel bij de nooduitgang, betaalt gemiddeld zo'n € 25 per vlucht. Dan heeft u na vijf retourvluchten de kosten voor Easyjet Plus terugverdiend.
Met Easyjet Plus heb je echter ook de fastlane bij de veiligheidscontrole, de mogelijkheid om om te boeken naar een eerdere vlucht en de prijsbelofte. De waarde van deze voordelen is moeilijk te kwantificeren en is uiteindelijk individueel.
De Fast Lane kan je op enkele Europese luchthavens kopen. Zo kost het € 5,50 in Mallorca en £ 5 (~ € 6) in Londen-Stansted Naar onze mening bieden deze waarden een zeer goede oriëntatie. Het is ook cruciaal wanneer u op pad bent. Wie op maandagochtend en vrijdagavond onderweg is, profiteert aanzienlijk meer dan reizigers op minder drukke tijden.
De mogelijkheid tot omboeken is sinds het begin van de Covid-19-pandemie nauwelijks aantrekkelijk geweest. Zeer weinig routes worden meerdere keren per dag uitgevoerd en binnenlandse Duitse vluchten werden in 2020 stopgezet. Zelfs het voormalige racecircuit Berlijn - Basel wordt momenteel slechts 3 keer per dag bediend door Easyjet. Het voordeel bestaat momenteel alleen van bijvoorbeeld Londen naar Edinburgh.
De prijsgarantie is erg vaag en verwijst alleen naar de prijzen op de website van Easyjet. Meestal stijgen de prijzen bij Easyjet naarmate de vertrekdatum dichterbij komt. Het is onwaarschijnlijk dat de prijs zal dalen, maar het is nog steeds mogelijk. Je hoeft de prijzen immers niet constant handmatig te checken, je kunt gebruik maken van de automatische tool van Google Flights .
De 10% korting in de bistro aan boord is nauwelijks noemenswaardig.
Wil je Easyjet Plus afsluiten, dan kan dat via de speciale website van Easyjet Plus . Daar vindt u het aanvraagformulier met alle benodigde informatie (naam, adres, e-mailadres) en kunt u vervolgens met creditcard betalen.
Easyjet Plus is alleen beschikbaar als jaarlidmaatschap voor 239 € / jaar. Er is geen manier om het abonnement voor slechts één maand af te sluiten. Er is in ieder geval de mogelijkheid om de automatische verlenging online te deactiveren. Dat zou u ook moeten doen - en idealiter elk jaar beslissen of Easyjet Plus voor u de moeite waard is of niet.
Indien mogelijk sluit u Easyjet Plus altijd aan het begin van de maand af. Want het lidmaatschap is altijd geldig tot het einde van de lopende maand + nog eens 12 maanden.
Belangrijk om te weten: Activering van het lidmaatschap duurt ongeveer 24 uur na betaling. Gedurende deze tijd kunnen er geen stoelen online worden gereserveerd. Volgens de FAQ is het dan al mogelijk om zitplaatsen te reserveren via de klantenservice.
Helaas geeft Easyjet Plus alleen een plastic kaart uit voor een extra vergoeding. Als alternatief kunt u de lidmaatschapskaart alleen in uw portemonnee op uw smartphone bewaren. De link hiervoor vind je in de orderbevestiging.
Na vele jaren trouw te zijn geweest aan de Lufthansa Group (en de Star Alliance in het algemeen), ben ik de afgelopen jaren overgestapt op de meeste van mijn Europese vluchten naar Easyjet. Prijs en prestatie van Lufthansa stonden onlangs niet meer in een redelijke verhouding en de diensten bij Eurowings zijn nu niet beter dan die van Ryanair en Co.
Kortom, ik ben tevreden met de verandering. Voor slechts € 240 per jaar zorgt Easyjet minstens zo goed voor mij als Lufthansa mij de Star Alliance Gold-status geeft. Ik hoef niet meer te hopen dat er nog een stoel bij de nooduitgang is om in te checken, maar kan deze na boeking kosteloos reserveren. De Fast Track werkt betrouwbaar en bij de klantenservice kon ik binnen enkele seconden een competente medewerker vinden.
De royale handbagageregels voor zowel persoonlijke spullen als grote handbagage zijn geweldig. In totaal kan handbagage als Easyjet Plus-klant 50% groter zijn dan bij Lufthansa (95 L in plaats van 63 L). En door het ontbreken van gewichtsbeperking hoef ik geen slecht gevoel meer te hebben als de koffer weer 14 kg weegt. Voor mij persoonlijk maakt dat precies het verschil of ik ruimbagage nodig heb of niet.
Tegelijkertijd kosten de tickets vaak maar een fractie van wat Lufthansa noemt. Het routenetwerk vanuit Berlijn is redelijk, alleen in Oost-Europa zijn er enorme gaten. Het is ook jammer dat de binnenlandse Duitse vluchten zijn opgeschort en waarschijnlijk niet snel terug zullen komen. Voordat ik op een Eurowings-vliegtuig stap, neem ik het liefst meteen de trein - ook als een reis van Rostock naar het zuiden geen plezier is.
Zelfs afgezien van het routenetwerk zijn er een paar punten die me momenteel storen aan Easyjet. Ik heb deze tijden samengevat:
Wachttijd na het instappen : Op veel luchthavens vindt het instappen niet direct aan het vliegtuig plaats, maar in een aparte opstapruimte. Van daaruit kun je, na even wachten, met de bus of te voet het vliegtuig in. Bij Lufthansa kon ik tot 35 minuten voor de geplande vertrektijd in de lounge werken en kort voor de boarding call snel naar de gate sprinten. Easyjet daarentegen stapt soms een uur voor vertrek in. Als u gebruik maakt van Speedy Boarding, wordt u na het daadwerkelijk instappen tot 30 minuten lang samengeperst totdat u eindelijk in het vliegtuig stapt. Werken op de laptop zit er niet in.
Wachttijden bij het inchecken : Vaak is er maar één incheckbalie geopend voor Easyjet Plus-klanten. Ondertussen maken de medewerkers aan de reguliere balies meestal geen aanstalten om naar mensen uit de voorrangsrij te zwaaien. Zelfs voor een simpele taak zoals het printen van een instapkaart, moest ik meerdere keren meer dan 10 minuten in de rij staan ​​(en toen verloor ik het verlangen).
Effecten van de nieuwe handbagageregels : Vroeger waren de stoelen in het voorste gedeelte van het vliegtuig (evenals bij de nooduitgang) grotendeels leeg. Bijna niemand wilde er immers € 20 extra voor betalen. Met de introductie van de nieuwe handbagageregels is daar verandering in gekomen. Wie naast het persoonlijke item een ​​grote handbagage mee wil nemen moet een van deze premium stoelen reserveren. Daardoor zitten mensen strak voorin en bij de nooduitgang, terwijl de goedkope stoelen (met onacceptabele stoelafstand) vaak leeg blijven.
.
Tot voor kort maakte Easyjet het gemakkelijk om rond te komen zonder extra services te boeken. Dit is veranderd met de nieuwe handbagageregels en stoelreserveringen zijn voor veel gasten verplicht geworden. Dus als je vaker gebruik maakt van Easyjet (of bereid bent om je vlieggedrag te veranderen), zijn de kosten na drie of vier retourvluchten weer gedekt. Er zijn ook veel andere aanvullende diensten, zoals het gebruik van Fast Lane en het omboeken van eerdere vluchten, indien beschikbaar.
Persoonlijk ben ik zeer tevreden over Easyjet Plus, ook al brengt het low-cost airline-concept enkele compromissen met zich mee. Ik zou echter graag zien dat de binnenlandse Duitse vluchten terugkeren, ook al is dit volgens de huidige status vrij onwaarschijnlijk.
Een perfecte aanvulling op het programma is de Priority Pass , waarmee je ongeacht de luchtvaartmaatschappij toegang hebt tot luchthavenlounges. De gecombineerde voordelen zijn aanzienlijk beter dan de behandeling van de meeste "echte" statusklanten bij full-service luchtvaartmaatschappijen.
bron: Vielfliegerstatus-Alternative: Lohnt sich Easyjet Plus für 239€/Jahr? » Travel-Dealz.de
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.