Blogposts

Blog

Geplaatst op woensdag 24 november 2021 @ 16:52 door Travelboy , 1125 keer bekeken

Tijdens de EUROCONTROL Sustainability Summit in Brussel op maandag, hebben de low cost carriers om de beurt ruzie over wie de groenste van het stel is. Over één enigszins verrassend punt waren ze het echter eens. Michael O'Leary van Ryanair, József Váradi van Wizz en Johan Lundgren van easyJet zijn allemaal van mening dat een of andere vorm van groene belasting op luchtvaartmaatschappijen geldig noodzakelijk is, zolang deze transparant en eerlijk is.

 

Met het iets wat ontmoedigende nieuws dat slechts 1% van de Ryanair-passagiers ervoor kiest om hun CO2-uitstoot vrijwillig te compenserwanneer de luchtvaartmaatschappij dit aanbiedt, is het duidelijk dat er iets anders moet komen terwijl de industrie wacht op co2 arme of vrije vliegtuigen. Terwijl budgetmaatschappijen worden beschuldigd van lobbyen tegen milieubelastingen die gericht zijn op luchtvaartmaatschappijen, lijken ze een hoek te zijn omgeslagen in hun benadering van fiscaal beleid.

 

Belastingheffing moet echter gebaseerd zijn op bepaalde principes, zeggen ze. Voor Johan Lundgren van easyJet komt de meest cruciale vraag neer op transparantie - en dat de belasting daadwerkelijk gaat om inspanningen om decarbonisatie te ondersteunen. Bovendien is hij ervan overtuigd dat de belastingheffing die momenteel wordt besproken, zal leiden tot sociale segregatie

 

“Er worden op dit moment systemen ingevoerd die te veel gericht zijn op het onderdrukken van de vraag. Dit betekent dat rijke, bevoorrechte mensen zullen blijven vliegen alsof er niets is gebeurd. Je zult sociale ongelijkheid stimuleren en tegelijkertijd inkomsten uit de industrie weghalen die zouden moeten gaan naar investeringen in nieuwe technologie”, zei Lundgren, terwijl hij eraan toevoegde dat een kerosinebelasting in plaats van een ticketbelasting eerlijker zou zijn en in overeenstemming zou zijn met het principe van betalen om te vervuilen.

 

De huidige voorgestelde milieubelasting is gebaseerd op het maximale startgewicht (MTOW) van een vliegtuig. Dit is, zo zijn luchtvaartmaatschappijen en anderen het erover eens, contraproductief. Modernere vliegtuigen met minder brandstofverbruik hebben meestal zwaardere motoren en dus een hogere MTOW dan hun oudere, minder efficiënte tegenhangers.

 

“Regelgevers moeten innovatie en technologie onder druk zetten. We moeten veranderen en we moeten ons aanpassen. Alle elementen van de waardeketen moeten naar voren komen. (…) Het moet van bovenaf komen.”

 

Lees verder in het Engels op: https://simpleflying.com/europe-lcc-green-tax



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.