Luchtvaartmaatschappij Ryanair weigert in te gaan op de eis van de Consumentenbond om reizigers wiens vlucht ernstig vertraagd of geannuleerd is, te compenseren. De Consumentenbond gaat daarom een handhavingsverzoek indienen bij de toezichthouder Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
Op 15 november stuurde de Consumentenbond een brief aan Ryanair met daarin de eis dat Ryanair zich aan de Europese compensatiewetgeving houdt. Volgens die wet moet een luchtvaartmaatschappij reizigers compenseren als hun vlucht meer dan 3 uur vertraging heeft of korter dan 14 dagen voor vertrek wordt geannuleerd. Dat geldt ook bij vertragingen en annuleringen die het gevolg zijn van stakingen door problemen tussen Ryanair en het eigen personeel. In 2017 en 2018 vielen de reisplannen van duizenden consumenten door dergelijkestakingen in het water.
Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘In alles laat Ryanair doorklinken zich niets aan te trekken van de wet en van zijn klanten. Ryanair claimt dat er sprake is van overmacht, waardoor ze gedupeerde reizigers niet hoeven te compenseren. Maar het Europese Hof van Justitie is duidelijk: stakingen onder eigen personeel vallen in principe niet onder overmacht.’
De Ierse prijsvechter schrijft in een reactie op de brief van de Consumentenbond, dat de belangenorganisatie welkom is voor een gesprek. Combée: ‘Dat zou een schertsvertoning zijn. Ryanair wijst onze eisen af en biedt geen enkel zicht op een oplossing voor consumenten. We gaan niet naar Dublin om alleen maar aan te horen dat zij het allemaal anders zien en niets voor hun klanten gaan doen. Voor ons is het duidelijk, wij gaan de verantwoordelijke toezichthouder vragen om in te grijpen.’
Vandaag liet ook de Britse toezichthouder Civil Aviation Authority weten handhavende maatregelen te overwegen om Ryanair te dwingen tot compensatie.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.