Easyjet wil dat Schiphol zo snel mogelijk de capaciteit van de H-pier, die is bedoeld voor budgetmaatschappijen, verdubbelt. "We komen permanent zeven gates tekort," zegt topman William Vet van Easyjet Nederland.
Omdat Schiphol aan de grens van 500.000 vluchten per jaar zit, kunnen maatschappijen alleen nog groeien door grotere vliegtuigen in te zetten. Easyjet, dat vorig jaar zes miljoen reizigers van en naar Schiphol vervoerde, schakelt vanaf mei voor de populaire vluchten naar Londen over naar een groter type Airbus, de A321, die met 235 inzittenden 49 mensen meer kan vervoeren.
Ook heeft Easyjet het aantal stoelen in zijn meestgebruikte vliegtuigtype met zes uitgebreid naar 186. Maar daarmee wordt de toch al overvolle huispier van de Britse prijsvlieger op Schiphol te krap. Wachtruimtes voor elk van de zeven gates zijn ingericht voor vliegtuigen die rond de 180 mensen kunnen vervoeren en puilen nu al uit.
Aan de uitgeklede H-pier, in 2005 voor 29 miljoen euro gebouwd, kunnen maximaal 64 vluchten per dag worden afgehandeld. Maar door de groei van het vliegverkeer en het toenemende aantal budgetmaatschappijen op Schiphol is er een permanent tekort aan vertrekruimte. Gesprekken over een oplossing daarvoor lopen al twee jaar, maar hebben volgens Vet nog altijd niets opgeleverd.
"De vraag van Easyjet is ons bekend en we kijken naar mogelijkheden," reageert een woordvoerder van de luchthaven. Maar de aandacht gaat nu uit naar de andere kant van Schiphol Centrum, waar voor honderden miljoenen euro's wordt gebouwd aan een nieuwe vertrekhal en een nieuwe pier.
Die A-pier is bedoeld om het tekort aan gates voor overstapvluchten op te vangen en is vooral gericht op gebruik door KLM en haar partners. "Voor ons is die pier niet bedoeld," zegt Vet, "bovendien ligt hij helemaal aan de andere kant van Schiphol."
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.