Blogposts

Blog

Geplaatst op maandag 05 februari 2018 @ 20:28 door Travelboy , 1894 keer bekeken

Het personeel van zet zich schrap, de vakbonden rollen de spierbundels, de media speculeren volop en zelfs een bende top bedrijfsleiders voelt zich geroepen om van zich te laten horen. Het mag duidelijk zijn: het is weer een belangrijk moment voor Brussels Airlines. En dan is het emo-tijd. Nochtans: wat nu te gebeuren staat, stond in de sterren geschreven.
 
Even voor alle duidelijkheid: de wil van Lufthansa is wet binnen Brussels Airlines. En dat is het gevolg van een akkoord dat in 2009 getekend werd. In dat jaar nam Lufthansa 45% van Brussels Airlines over, met een aankoopoptie op de overige 55%. De eerlijkheid gebiedt erbij te vermelden dat dit toen geen evidente beslissing was voor Lufthansa. Brussels Airlines was een structureel verlieslatend bedrijf, met geen hoop op een toekomst als stand alone maatschappij of met bijvoorbeeld Virgin Express als mede aandeelhouder.
 
Om de toekomst van Brussels Airlines te verzekeren, rekende men in 2009 op Lufthansa. De Duitse luchtvaartmaatschappij stapte in het kapitaal, met één voorwaarde: een optie om binnen een afgesproken periode, volledig eigenaar te worden. Hiervoor werd een contract opgemaakt, met een set voorwaarden en opschortende clausules. Wie toen tekende, wist dat de toekomst en het lot van Brussels Airlines in handen van Lufthansa lag. Trouwens: toen Lufthansa drie jaar later, in 2012, een lening van 100 miljoen euro verstrekte aan het in cash nood zittende Brussels Airlines, was iedereen blij. Maar ook aan die lening zaten uiteraard voorwaarden.
 



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.