Luchtvaartmaatschappijen zijn onvoldoende bezig met het promoten van hun mobiele apps. De functionaliteiten die worden geboden kunnen ook beter. Dit zegt IdeaWorksCompany die de apps van vijftien low-cost carriers heeft vergeleken.
IdeaWorksCompany onderzocht in hoeverre de vijftien airlines (AirAsia, Azul, easyJet, GOL, IndiGo, JetBlue, Jetstar, Lion Air, Norwegian, Pegasus, Ryanair, Spirit, Vueling, Westjet en Wizz Air) op hun website bezoekers aanmoedigen om de app te downloaden. Hieruit blijkt dat:
- Drie airlines de app niet noemen op hun homepage;
- Vier airlines geven een simpele tekst-link onderaan de pagina;
- Zes airlines laten het App Store- en Google Play-logo zien (met link);
- Twee airlines gebruiken een banneradvertentie om hun app te promoten.
Het ligt voor de hand om gebruik te maken van het frequent flyer programma om klanten te bewegen een app te downloaden door in ruil daarvoor mijlen te geven. Toch doet geen van de vijftien onderzochte luchtvaartmaatschappijen dit. Bestaande app-gebruikers krijgen wel aanbiedingen zoals extra mijlen, korting op de tarieven of gratis extra’s (zoals stoelreserveringen) maar die instrumenten worden niet gebruikt om nieuwe app-downloads te stimuleren. De smartphone is immers bij uitstek een geschikt kanaal om à la carte services te verkopen, stelt IdeaWorks, maar dan moeten klanten het wel gaan gebruiken.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.