Als het aan het zakelijk conglomeraat Air City Madrid Sur ligt, heeft de Spaanse hoofdstad in 2023 een nieuw vliegveld waar hoofdzakelijk low cost vliegmaatschappijen op vliegen.
Hiertoe zal een vliegveld in Casarrubios del Monte, op dertig kilometer ten zuidoosten van de stad, worden getransformeerd in Madrid's tweede vliegveld. Men wacht op dit moment op groen licht van de regionale autoriteiten van Castilla- La Mancha en Madrid. Het terrein ligt op de grens tussen deze regio's. Zodra dat er is, kunnen de werkzaamheden van start in 2020 en kan de eerste commerciële vlucht in 2023 op het nieuwe vliegveld landen.
De verwachting is dat hiervan 300.000 reizigers op jaarbasis gebruik zullen maken. In tien jaar moeten 55.000 vluchten per jaar en 7 miljoen passagiers via deze luchthaven vervoerd worden. Het vliegveld zal volgens prognoses van de investeerders 5.600 directe banen opleveren.
Het vliegveld in Casarrubios ging in 1992 open en wordt op dit moment gebruikt voor trainingsvluchten en recrutering. Elk jaar landen er 300 vliegtuigen die samen 70.000 vluchten uitvoeren. Volgens regionale autoriteiten beschikt Air City Madrid Sur over de economische en technische capaciteiten om het project te volbrengen. Wel moet er eerst nog een milieu-onderzoek worden uitgevoerd. Het Spaanse ministerie van Openbare werken doet op dit moment onderzoek naar de compatibiliteit in het luchtruim. Volgens de projectontwikkelaars is 'dit de enige beschikbare plek in de regio Madrid'.
Geen euro van de staat
Met het nieuwe vliegveld gaat een investering van 148 miljoen euro gemoeid. Air City Madrid steekt er eigen fondsen in en daarbij komen andere investeringsbronnen. 'Er gaat geen euro in afkomstig van de staat', aldus een bron bij het bedrijf.
De investering dekt de kosten van de aankoop van de grond naast het bestaande vliegveld, de bouw van een nieuwe landingsbaan van 3,2 kilometer lang, de uitbreiding van de bestaande landingsbaan en de bouw van een controletoren, een 15.000 vierkante meter grote terminal, hangars, onderhoudsfaciliteiten en twee verbindingswegen met de A-5 en R-5 snelwegen.
Madrid is een van de weinige grote Europese hoofdsteden die niet over een tweede luchthaven beschikt binnen een straal van 120 kilometer. Bij problemen in het luchtruim, moeten vluchten omgeleid worden naar Zaragoza (370km) of Valencia (357km).
Werkgelegenheid
Op langere termijn zullen hotels, kantoorgebouwen en opleidingscentra geopend worden. Volgens Air City Madrid Sur zal het vliegveld 1,8 miljard euro aan winst genereren binnen 25 jaar tijd. In 2033 gaan er 5.600 directe en 13.300 indirecte banen gepaard met het vliegveld. Het industrieterrein bij de terminal zal nog eens 32.000 mensen aan het werk zetten.
Het nieuwe vliegveld wordt een aanvulling op Madrid-Barajas omdat het voornamelijk prijsvechters zal bedienen. Barajas heeft volgens de projectontwikkelaar de laagste ratio aan dit type luchtvaartmaatschappijen. De nieuwe infrastructuur zal het potentieel bieden voor groei in de regio Madrid en volgens een bron bij Air City Madrid Sur zijn diverse vliegmaatschappijen al erg geïnteresseerd.
Volgens IATA, de Internationale Luchtvervoer Vereniging, zal het aantal vliegpassagiers verdubbelen tussen nu en 2036. Barajas zal dit jaar circa 54 miljoen passagiers verwerken. Dit is al dichtbij de limiet van 70 miljoen. Volgens de Spaanse luchtvaartautoriteit AENA zal de capaciteit op Barajas worden verhoogd tot 80 miljoen passagiers in 2026.
bron: https://inspanje.nl
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.