Is Norwegian Airlines een geniaal business model, of is het één van die met lucht opgepompte low cost airlines die niet leven op rendement maar op de combinatie cashflow en schuldenberg? Deze vraag wordt al even gesteld, maar de afgelopen weken maakte Norwegian wel heel vreemde capriolen.
Oef, IAG doet mee
Voor de meeste waarnemers, waaronder mezelf, was de acquisitie van zo’n 5% van de aandelen van Norwegian door IAG, de moedermaatschappij van onder andere British Airways en Vueling, een geruststellende zaak. De CEO van IAG, Willie walsh, maakte geen geheim van de ambities om in een volgende fase de meerderheid van de aandelen van de low cost carrier te verwerken.
So far, so good: het is beter dat een speler als IAG investeert, dan dat ze zitten te wachten op een eventueel faillissement, om dan de lekkere brokjes op een goedkope manier te verwerven.
Opbod op prijs of op aandelen?
Maar het blijft een raar sfeertje, rond Norwagian Air Shuttle. De grote baas, Björn Kjøs, verklaarde initieel “totaal verrast” te zijn door de investering van IAG in “zijn” airline – Kjøs is de CEO maar eveneens de grootste aandeelhouder van de airline. In de afgelopen dagen verklaarde de CEO dat er opeens interesse zou zijn van “verschillende spelers” om de airline over te nemen. Dat zou een klassieke truc kunnen zijn om de prijs omhoog te drijven – wij verwezen in een eerder artikel al naar “onderhandelingsposities vergelijkbaar met een Oosterse soek”. Je zou je ook vragen kunnen stellen bij de positie van Björn Kjøs zelf, die met deze reactie zijn eigen aandelen wel een forse injectie gaf. Discreet is anders.
De aandeelhouder/CEO maakt vreemde sprongen
Maar dit weekend werd het nog vreemder: via een artikel in The Times on Sunday werd bekend, dat de Norwegian CEO een fors deel van zijn aandelen had uitgeleend, naar verluidt om de “liquiditeit van het bedrijf te verbeteren”. Er is maar één categorie van beleggers die op zulke deal ingaan: de categorie die mikt op short-selling, waarbij ze geld verdienen als het aandeel op korte termijn een duik maakt.
Voor de goede orde: dergelijke praktijken zijn niet illegaal, maar je kan je serieuze vragen stellen bij de transparantie en de financiële toestand van het bedrijf, als dergelijke maatregelen nodig zijn – of zelfs maar gedoogd worden door de Raad van bestuur.
Norwegian Air Shuttle CEO Kjøs is een voormalig legerpiloot. Het ziet ernaar uit dat hij nog steeds de nodige agressiviteit aan de dag kan leggen als manager. Norwegian Air Shuttle is een sterk groeiend bedrijf, dat zwaar inzet op low cost transatlantische vluchten. Er worden in 2018 maar liefst 25 vliegtuigen toegevoegd aan de vloot. Het bedrijfsresultaat voor 2017 was negatief “maar de cash positie is sterk” verklaart het management.
Wait and see & fingers crossed
Een “sterke cash positie” is goed nieuws in elke bedrijfstak, maar in de snel cash verbrandende luchtvaartsector betekent dit niet noodzakelijk dat het bedrijf in veiligheid is. Wat ons betreft: er is iets te veel turbulentie rond Norwegian om goed te zijn. Fingers crossed.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.