Blogposts
Blog
Geplaatst op vrijdag 21 november 2014 @ 18:59 door Travelboy , 2218 keer bekeken
De Spaanse prijsvechter Vueling heeft de groeiplannen in Amsterdam even in de ijskast gezet. Dat zei bestuursvoorzitter Alex Cruz vrijdag tegen het FD tijdens een luchtvaartcongres in Antwerpen. 'De Nederlandse markt is belangrijk voor ons, maar we willen eerst zien hoe de komst van een basis van EasyJet en mogelijk Ryanair op Schiphol zal uitwerken op de ticketprijzen.' 'Dat zal een bloedbad worden', zo voorspelt Cruz de concurrentie die volgend jaar mogelijk ontstaat op routes richting Zuid-Europa. Ook KLM beweegt zich vanuit Amsterdam op deze markt. Hij ontkent dat de capaciteitsuitbreiding van Vueling van 35% op Schiphol in het komend voorjaar uit defensieve motieven is ingegeven vanwege de basis van EasyJet.
'Eieren in één mandje'
Vueling had een paar jaar geleden grote ambities in Nederland, maar op dit moment kiest de Spaanse prijsvechter, onderdeel van het Britse luchtvaartconcern IAG ervoor om alles in te zetten op Rome in Italië. 'We doen onze eieren in één mandje op dit moment', zegt Cruz. 'Rome is voor ons bestemming nummer twee, na Barcelona'. Rome is een toeristenmagneet, dat recentelijk door de grote prijsvechters is ontdekt. Vueling is sinds twee jaar actief op de hoofdstad van Italië, waar toen eigenlijk alleen maar Alitalia en een paar lokale prijsvechters actief waren. Maar Vueling werd bij de expansieplannen op Rome in de wielen gereden door het Ierse Ryanair.
Witte vlekken
De Spaanse budgetvlieger start vanaf april volgend jaar ook in Rotterdam, maar dit is een kwestie van uitproberen, zo zei Cruz vrijdag. 'Het gaat maar om vier vluchten per week. We zijn voortdurend aan het onderzoeken waar onze witte vlekken zitten en Rotterdam bleek daaruit te springen. Dus zullen we kijken hoe dat gaat.' Volgens de Vueling-topman zit er voldoende klandizie in de regio Rotterdam die het de moeite waard vindt om niet alleen naar Barcelona, maar via de Catalaanse stad ook naar Ibiza of Mallorca te vliegen.
Reizigerstrouw
Het in 2004 opgerichte Vueling groeide de afgelopen jaren stormachtig in Nederland. De luchtvaartmaatschappij positioneert tussen de grote maatschappijen zoals Air France-KLM en de prijsvechters. Vueling onderscheidde zich aanvankelijk van de traditionele prijsvechters door bijvoorbeeld een frequent-flyerprogramma voor de zakenreiziger, maar de concurrentie, lees EasyJet en Ryanair, zijn hun verdienmodel aan het wijzigen. EasyJet introduceerde deze week een programma om reizigerstrouw te kweken.
Cruz laakte de hoge tarieven bij Schiphol in het verleden, die volgens hem een aantal euro's te hoog waren. Passagiers die uitstappen op Schiphol betalen € 28 aan havengelden. Nu heeft Schiphol voor volgend jaar een prijsverlaging van 5% aangekondigd. Cruz: 'Dat is op zich mooi, maar niet voldoende. Het wordt voor ons daardoor niet makkelijker op Schiphol.'
bron: www.fd.nl
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.