Blogposts

Blog

Geplaatst op donderdag 08 mei 2014 @ 03:20 door Travelboy , 1772 keer bekeken

1. Drones voor inspectie van vliegtuigen
2. 3D Virtual Reality bril
3. Speciaal ontworpen applicaties voor ingenieurs en piloten
4. Vliegen zonder papierwinkel
5. Realtime onderhoudsanimaties

 

easyJet, de tweede luchtvaartmaatschappij van Nederland, kondigde vandaag tijdens de “easyJet Innovation Day”. het gebruik van vijf innovaties aan die uniek zijn voor de sector. Deze technieken dragen eraan bij de punctualiteit en veiligheid verder te verbeteren.

 

Carolyn McCall, CEO van easyJet: “Deze technologieën zijn afkomstig uit verschillende industrieën en worden voor het eerst toegepast in de luchtvaart. Ze bieden ons en de passagier drie voordelen:
1.ze verhogen de efficiëntie waardoor de kosten en ticketprijzen laag kunnen blijven
2.we zijn in staat de punctualiteit nog verder te verbeteren en
3.het geeft ons technische team meer ruimte om vakkundige taken uit te voeren. Veiligheid is onze eerste prioriteit en daarom worden deze technieken alleen toegepast door goed getraind personeel.”

 

Inspectiedrones

easyJet werkt samen met Coptcraft, Measurement Solutions en het Aeronautical- en Robotics-team van de Universiteit van Bristol, om drones in te zetten bij de inspectie van vliegtuigen van de maatschappij. De drones worden geprogrammeerd om zelfstandig vliegtuigen te scannen en rapporteren onderhoudswerkzaamheden direct aan technici. Naar verwachting worden ze vanaf volgend jaar ingezet.

 

Ian Davies, hoofd van de technische afdeling bij easyJet: “Deze inspecties kosten ons meestal meer dan een dag, maar kunnen dankzij drone-inspecties worden uitgevoerd in een paar uur, mogelijk ook nog eens met een grotere nauwkeurigheid.”

 

Arthur Richards, hoofd Aerial Robotics aan de Universiteit van Bristol: “Het inspecteren van vliegtuigen is een geweldige toepassing voor drones omdat ze ook van moeilijke plekken nauwkeurige data verkrijgen.”

 

3D Virtual Reality bril

easyJet wil 3D Virtual en Augmented Reality technologie van Epson en Vuzix gebruiken om technici op afstand in staat te stellen te zien wat de piloot of onderhoudsmedewerker ter plaatse ziet.

 

Op dit moment moet nog gewerkt worden met foto’s die per e-mail worden verstuurd naar het Operations Control Centre om daarmee problemen op te lossen. Dankzij ’s werelds eerste bril met een ‘high-definition see through display system’ krijgen piloten en technici real time hetzelfde beeld met extra informatie op het scherm.

 

Ook wordt videotechnologie getest om op een gelijksoortige manier livestreaming tussen medewerkers op de grond en het Operations Control Centre mogelijk te maken.

 

Ian Davis: “Deze brillen geven onze technici sneller helderheid over mankementen in en rondom het vliegtuig, ook wanneer deze honderden kilometers verderop staan. Oplossingen kunnen ook visueel overgebracht worden aan het personeel bij het vliegtuig.”

 

Applicaties

De technische afdeling van easyJet en Output42 hebben eigen apps ontwikkeld waarmee technici dagelijkse werkzaamheden op een efficiëntere manier afhandelen en registeren. Bijvoorbeeld: een app helpt de technici om rotorbladen te scannen en indien nodig, direct een nieuwe te bestellen. easyJet verwacht een aantal apps in de loop van de zomer te kunnen testen.

 

Vliegen zonder papierwinkel

In alle cockpits worden Panasonic Toughpads geïnstalleerd ter vervanging van laptops en gedrukte navigatiekaarten. Dit betekent dat de vliegtuigen van easyJet bijna volledig papierloos zijn. De luchtvaartmaatschappij gebruikt tablets tijdens alle fases van de vlucht.

 

De nieuwe ‘e-paper’-technologie, zoals gemaakt door Sony, stelt de luchtvaartmaatschappij daarnaast in staat om papier volledig te verbannen uit de cockpit.Ingevulde formulieren kunnen op snelle wijze worden opgeslagen in een centrale database, waardoor er gemakkelijk en snel toegang is tot informatie over alle vliegtuigen.

 

In de komende maanden starten de eerste proeven met dit e-paper. Het gebruik van elektronica scheelt 25 kilo papier, bestaande uit formulieren, checklists en gedetailleerde handleidingen. easyJet verwacht daarmee een brandstof besparing te behalen van circa 350.000 euro.

 

Hi-Tech FlightWatching

Samen met FlightWatching wordt gewerkt aan een softwaresysteem dat real-time informatie van de systeemparameters van het vliegtuig omzet in schematische animaties voor de technici aan de grond. Doordat de maatschappij nog beter op de hoogte is van eventueel benodigd onderhoud terwijl het vliegtuig nog in de lucht is, kan sneller een oplossing gevonden worden. Dit resulteert in minder vertragingen voor passagiers. Op dit moment wordt deze software (WILCO genaamd) getest op een aantal vliegtuigen in haar vloot.

 

bron: http://verkeerswereld.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.